Tijdens de paasraces op zandvoort heeft Thomas Arends samen met Tim Coronel een 8ste plaats behaald in het HDI-Gerling Dutch GT kampioenschap. In de natte omstandigheden wist Thomas de Nissan 370z van Equipe Verschuur netjes naar huis te rijden en de punten op te halen.
Wat deze achtste plaat zo bijzonder maakt is dat Thomas vorig jaar zich tot winnaar mocht kronen van de Nederlandse GT Academy, een competitie die de snelste Gran Turismo coureur zoekt en daarvan een echte coureur maakt. Thomas had hiervoor dus nog geen race ervaring, behalve met Gran Turismo 5, en nam meteen deel in één van de beste en snelste raceklasses in Nederland. Samen met zijn mentor Tim Coronel hebben ze dus een prachtige prestatie neergezet in hun eerste raceweekend.
Klik op lees verder voor het complete race verslag!
Het raceweekend van Thomas begon eigenlijk al op dinsdag waar het raceteam en de auto werd gepresenteerd. De dagen erop werden gebruikt om oefensessies te rijden die natuurlijk broodnodig waren voor een gloednieuw team. Een raceweekend in de Dutch GT is verdeeld over 2 sprintraces en de hoofdrace van 50minuten. Op zaterdagochtend zijn er eerst 2 kwalificatie die recht geven op de start positie in de sprintraces. De eerste sprintrace op zaterdag is verreden door Thomas en heeft de auto heelhuids naar huis gebracht wat een 9e plaat opleverde.
Op maandag startte Tim Coronel op een vochtig wegdek de 2e sprintrace en lag lange tijd op een goede positie waarmee een top 5 klasering mogelijk was geweest. Helaas spinde de 370z bij de Gerlachtbocht maar wist Tim de auto knap buite de vangrails te houden. Helaas miste de auto wel de voorspoiler waardoor hij niet verder meer kon aanvallen en genoegen moest nemen met een 10e plaats.
Na de 2e sprintrace moest de auto een nieuwe voorspoiler krijgen en was optijd klaar voor de hoofdraces. Minder geluk was er voor het 2e Nissan team, deze hadden technisch probleem gekregen in het parce fermé die niet meer optijd opgelost kon worden voor aanvang van de hoofdrace.
Vlak voor de hoofdrace begon het steeds harder te motten waardoor vele teams overstapten op de banden met groeven voor het afvoeren van het water. De spanning voor zo'n race stijgt, dat is aan het gehele team te merken. Vanaf de laatste plaats moest Tim Coronel van start gaan in de zeer moeilijk omstandigheden en wist een erg goede start van de race te maken. Na de eerste ronde had hij 2 plaatsen goed gemaakt en had een sterk tempo in de Nissan 370z zitten. Al na 4 ronden had hij 4 plaatsen goed gemaakt, maar kon net geen aansluiting krijgen met podium kandidaten.
Duidelijk was te zien dat de achterkant van de Nissan 370z aardig zenuwachtig was op het natte wegdek bij de exit van de bochten, een regelmatig drift maakte de race spectaculair en spannend.
Door een lange eerste stind van Tim lag de Nissan 370z even op kop omdat de andere auto's eerder hun pitstop maakte. De rijders wissel liep nog niet geheel soepel maar onder het luidde gebulder van de Nissan 370z was Thomas snel onderweg om de auto thuis te brengen en de punten binnen te halen. Thomas zette prima rondes neer op het natte circuit en wist de 8e plaats te behouden. Door zijn punten in de eerste race en het uitvallen van andere Nissan 370z team staat Thomas bovenaan van de vier Nissan rijders in het kampioenschap. De grootste winst is waarschijnlijk de ervaring die Thomas heeft kunnen opdoen in deze snelle klasse en moeilijke omstandigheden. We kijken uit naar de volgende race en houden zijn voortgang in de gaten!
Graag willen we Nissan Nederland en Sony Playstation bedanken voor het ondersteunen van GT Academy waardoor dit allemaal mogelijk is en natuurlijk voor onze aanwezigheid bij de races.