Auto importeren uit Japan

11 jaren 2 maanden geleden #87882 door MWJ2014/LOUNGA
Auto importeren uit Japan werd gestart door MWJ2014/LOUNGA
Zit zomaar wat onderzoek te doen. Het blijkt dat bepaalde modellen spotgoedkoop zijn in Japan op dit moment! Een Supra of een RX8 voor rond de 2500€ bijvoorbeeld met ongeveer 100k km erop.

www.tradecarview.com

Heeft iemand ervaring op dit vlak? Op welke tarieven kan je ongeveer rekenen? Zo is schepen al gauw rond de 1000 euro en komt er natuurlijk btw bij. Alsnog zou het voordeliger kunnen zijn natuurlijk.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • MWJ2014/LOUNGA
  • MWJ2014/LOUNGA's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden #87886 door firebird79
Beantwoord door firebird79 in topic Auto importeren uit Japan

Zit zomaar wat onderzoek te doen. Het blijkt dat bepaalde modellen spotgoedkoop zijn in Japan op dit moment! Een Supra of een RX8 voor rond de 2500€ bijvoorbeeld met ongeveer 100k km erop.

www.tradecarview.com

Heeft iemand ervaring op dit vlak? Op welke tarieven kan je ongeveer rekenen? Zo is schepen al gauw rond de 1000 euro en komt er natuurlijk btw bij. Alsnog zou het voordeliger kunnen zijn natuurlijk.


Denk dat je goedkoper uitbent als je op marktplaats kijkt,dan zijn ze meestal al ingevoerd,dus van dat gezeik ben je af.
Al vaker supras voorbij zien komen van rond de 5000 euro.
En een voordeel is dat je ze kunt gaan bekijken,neem aan dat je niet naar japan af gaat reizen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden #87903 door MWJ2014/LOUNGA
Beantwoord door MWJ2014/LOUNGA in topic Auto importeren uit Japan
Dat is inderdaad ook een optie. Ben op dit moment niet direct op zoek, maar onderzoek wel of het haalbaar is.

Zo kunnen mensen van deze website gratis een goede schatting van de BPM kosten maken:

www.goedkoop-auto-importeren.nl/auto-import-landen/auto-importeren-uit-japan/

Bij een auto met het stuur aan de rechterkant moeten de lampen vervangen worden voor de Nederlandse wegen. Dit kan evt. door een garage gedaan worden voor 175€.

Als alle kosten bij elkaar opgeteld toch nog wel een paar duizend goedkoper zijn dan is het naar mijn mening wel waard. Tuurlijk kan je niet precies weten of de auto echt in orde is, maar Japanse auto's staan er best wel om bekend dat die goed onderhouden worden, in elk geval meer dan wat er uit de UK zou kunnen komen. De website die ik ervoor beschreef geeft kopers de mogelijkheid om de exporteurs uitgebreid te beoordelen overigens.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • MWJ2014/LOUNGA
  • MWJ2014/LOUNGA's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden #87905 door OR_Sven
Beantwoord door OR_Sven in topic Auto importeren uit Japan
Ik ga even uit mijn ervaring spreken.
Let er wel op dat ik in België woon en dat de wetten in Nederland over invoer van wagens wel verschillend kunnen zijn!

Ik rij dagelijks met een RX-8 die ik in Duitsland heb gekocht. Dat is natuurlijk niet Japan, maar hier in Belïë is het zo dat wanner je een wagen koopt in het buitenland en hij ouder is dan een half jaar of (en nu moet ik liegen, want ik weet het niet meer zeker) hij meer als 15000 km op de teller heeft. Dan hoef je geen btw verschil bij te betalen. Dus geen onverwachte invoerskosten en taxen. Alleen 1€ om je papieren in orde te maken. Goedkoop zaakje dus.

Wat betreft kopen in Japan. Ik zou het ook niet doen hoor. Wat hier al vermeld is...je kan makkelijk zelf gaan kijken als je dichter bij huis kijkt. Ik ben zelf ook 2 maal naar Duitsland gegaan. 1 Maal om enkel RX-8'tjes te bekijken en 2de maal om mijn beestje gaan op te halen. Het fijne in Duitsland is, dat je een inschrijving en tijdelijke nummerplaat op jouw naam kan krijgen als buitenlander. Zodat je zelf naar huis kan rijden, en afhankelijk van hoe lang de nummerplaat geldig is (max 1 maand), je met je nieuwe wagen mooi naar de keuring kunt en alles in orde is als de politie je toch tegen houdt. Wat dus wil zeggen dat je ook nog eens verzekerd bent. Maar ga toch maar onmiddelijk naar je makelaar en laat je wagen registreren bij hun, moest er toch iets gebeuren.

Dus neem eens een kijkje op Autoscout, en zoek via geavanceerd ook in het buitenland. Neem zeker Duitsland. Ik heb mijn RX-8 voor een "prikje" kunnen kopen. Maar dat was voor de crisis, nu zou ik hem nog goedkoper hebben kunnen krijgen.

Ik heb er alles op en aan wat je maar wil, had 18.000 km op de teller en was 4 jaar oud. Voor toen 13.000 € Terwijl ik er in België toen nog rond de 20.000 € voor zou moeten geven 2de hands.
Even wat nagevraagd bij mijn Mazda garage, en eens fictieve offerte laten maken, nieuw zou hij mij dik 45.000 € gekost hebben. RX-8'jes zijn dus niet van de goedkoopste.
En laatst was ik toch ook nog aan't surfen achter een oude supra of skyline, maar toch maar besloten van niet nog eentje te kopen en wanneer ik een gezinswagen koop/krijg. Ik mijn RX-8 uit elkaar ga beginnen te halen.

Het is een heel verhaal geworden :blush:
Maar het komt er op neer dat ik je alleen maar wil aanmoedigen om zo'n ding te kopen hoor....Zalig om met zo iets te rijden, mensen en "tuners" die groen naar je kijken wanneer je voorbij komt gereden. Als het wat nat is dan kan je lekker een rondpuntje afgeschoven komen, en wanneer de bandjes toch bijna op zijn, wat donuts draaien op een parking.
Ohja, als je dan nog zo'n nieuw uitlaat systeem steekt zoals dat van mij, geen catalysator meer, dan kan je menig mensen doen verschrikken met wat harde knallen en "FLAMES!" :evil:

ps.: Het grappigste is nog dat wanneer ik in een ondergrondse of overdekte parkeer garage sta. En er staat zo'n duffe (hier ga ik wel kritiek voor krijgen) Mercedes of BMW slecht geparkeerd of te dicht op mij. Ik even wat knallen maak met mijn uitlaat en zo hun alarm doe flippen. Ik zit aan een record van 3 auto's in 1 klap :laugh:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MWJ2014/LOUNGA

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden #87907 door Djie
Beantwoord door Djie in topic Auto importeren uit Japan
Hahah mooie actie Sven :) Mooie bak heb je, heb deze vorig jaar op circuit zolder mogen bewonderen. Die uitlaat is zeker niet misselijk, wat een ding! Zijn inderdaad wel mooie prijzen voor import, helaas zullen de regels in NL weer net anders liggen????

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden - 11 jaren 2 maanden geleden #87910 door SRAD-666
Beantwoord door SRAD-666 in topic Auto importeren uit Japan

Hahah mooie actie Sven :) Mooie bak heb je, heb deze vorig jaar op circuit zolder mogen bewonderen. Die uitlaat is zeker niet misselijk, wat een ding! Zijn inderdaad wel mooie prijzen voor import, helaas zullen de regels in NL weer net anders liggen????


De regels in Nederland zijn zeker anders dan die in Japan, of buiten de EU.

Van de site van het RDW:

Personenauto invoeren van buiten Europese Unie
Voor een personenauto die eerder geregistreerd is geweest in een land buiten de Europese Unie (EU) of buiten de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen van de RDW. Het voertuig moet dan wel voldoen aan zowel de zogenoemde toelatingseisen als de permanente eisen.

Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie?
Toelatingseisen

De toelatingseisen die voor voertuigen gelden liggen op een hoger niveau dan de permanente eisen, die bij de APK worden gebruikt. Voor een toelatingskeuring zijn specifieke apparatuur en testomstandigheden vereist en daarom kan deze niet worden uitgevoerd op de landelijke keuringsstations. Meer informatie hierover kunt u vinden in het artikel Individuele toelatingskeuring. In een aantal gevallen is deze uitgebreide toelatingskeuring niet vereist, namelijk indien:

de personenauto is gebouwd volgens een in een EU-lidstaat geldige typegoedkeuring (aan te tonen met documenten), of
de personenauto in een ander lidstaat al een toelatingskeuring heeft ondergaan (aan te tonen met documenten), of
de personenauto in gebruik is genomen vóór 1 januari 1998. In dat geval liggen de toelatingseisen op het niveau van de permanente eisen (APK)

Onderzoek

Als de uitgebreide toelatingskeuring op uw personenauto niet van toepassing is, kunt u voor het verkrijgen van een Nederlands kentekenbewijs de auto voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aanbieden. Een onderzoek zonder afspraak is iedere ochtend op werkdagen mogelijk bij alle keuringsstations tussen 08.00 en 12.00 uur. U kunt ook een afspraak maken. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier. Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een eendagskenteken.
APK

Als de personenauto keuringsplichtig is, ontvangt u van de RDW niet alleen een kentekenbewijs, maar ook een APK-keuringsrapport
Documenten

Bij het onderzoek moet u het originele en complete kentekenbewijs uit het land van herkomst inleveren.
Legitimeren

Bij het onderzoek moet u zich legitimeren. Meer informatie over legitimatie vindt u in het artikel Legitimeren
Afhandeling bij Belastingdienst

Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken afhandelen op het belastingkantoor dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Dit betreft de BPM en eventuele invoerrechten.

Na het akkoord van de Belastingdienst ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post.
Kosten

De kosten zijn afhankelijk van de leeftijd van het aangeboden voertuig, de overlegde documenten en in hoeverre het voertuig individueel moet worden beoordeeld of getest. Voor een onderzoek op een van de landelijke keuringsstations gelden de volgende tarieven.


  • 2012 2013
  • Voertuigbewijs deel 1a € 38,00 € 39,00
  • Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,25 € 9,70
  • Inschrijving voertuig € 53,00 € 55,00
  • Beoordeling 10 of meer aspecten € 80,00 € 82,00
  • Totaal € 180,25€ 185,70
Laatst bewerkt 11 jaren 2 maanden geleden door SRAD-666.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MWJ2014/LOUNGA

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden - 11 jaren 2 maanden geleden #87913 door Djie
Beantwoord door Djie in topic Auto importeren uit Japan
Mooi overzicht SRAD! En binnen de EU? Bijv zoals Sven heeft gedaan uit Duitsland?
Laatst bewerkt 11 jaren 2 maanden geleden door Djie.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 2 maanden geleden - 11 jaren 2 maanden geleden #87914 door SRAD-666
Beantwoord door SRAD-666 in topic Auto importeren uit Japan

Mooi overzicht SRAD! En binnen de EU? Bijv zoals Sven heeft gedaan uit Duitsland?


Thanks. Maar op zich niet moeilijk achter te komen. Zeker goede verplichte kost als je een auto uit het buitenland wil importeren.

Website van de Rijksdienst voor Wegverkeer

Voor Duitsland, EU land, komt de info uiteraard van dezelfde site, andere paragraaf... ;)



Personenauto invoeren uit de Europese Unie
Voor een voertuig dat al eerder in een lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) geregistreerd is geweest, kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen.

Voorwaarde is dat u bij het voertuig een regulier kentekenbewijs heeft zonder bijzonderheden.

Welke lidstaten horen bij de Europese Unie en de Europese Vrijhandels Associatie?

Onderzoek
Voor het verkrijgen van een kentekenbewijs biedt u de personenauto voor een onderzoek bij een RDW-keuringsstation aan. In de rechterkolom vindt u de link naar het afspraakformulier of naar meer informatie over keuren zonder afspraak. Voor de reis naar het keuringsstation en terug kunt u gebruik maken van een eendagskenteken.

Documenten
Bij het onderzoek overlegt u het complete, originele kentekenbewijs uit het land van herkomst. Als u een personenauto invoert met een zodanig lage CO2-uitstoot, dat de belastingdienst korting of vrijstelling verleent voor de BPM/motorrijtuigenbelasting, moet u ook een CVO (Certificaat van Overeenstemming) overleggen. Dit geldt met name voor de hybridemodellen van diverse automerken. De voertuigfabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in de EU kan u een CVO vertstrekken. Op grond van EU-regelgeving is een fabrikant dit verplicht.

Technische staat
De RDW kijkt bij het onderzoek van een ingevoerde personenauto uit een EU-lidstaat in beginsel niet naar de technische staat van de auto.

Een uitzondering hierop vormen voertuigen die eerder geregistreerd zijn in een EU-lidstaat waar linksrijdend verkeer gebruikelijk is. Het voertuig moet dan voor Nederland zijn voorzien van verlichting en spiegels voor rechtsrijdend verkeer. De RDW brengt bij het onderzoek extra kosten in rekening voor het beoordelen hiervan.

Als het voertuig overduidelijk een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid, kan de RDW besluiten om het verstrekte kentekenbewijs onmiddellijk ongeldig te verklaren.

APK
Is uw voertuig APK-plichtig, dan zijn er drie manieren om aan deze verplichtingen te voldoen:
  1. U laat de APK-keuring uivoeren bij een APK erkend bedrijf
  2. U laat de APK-keuring uitvoeren bij de RDW, gelijktijdig met het kentekenonderzoek
  3. Meer informatie over APK bij invoer
  4. U maakt gebruik van de nog geldige APK-termijn uit het land van herkomst. Als u bij het kentekenonderzoek een geldig APK-rapport uit het land van herkomst toont, dan kan de RDW op uw verzoek de vervaldatum vandit rapport overnemen. De auto hoeft dan tot aan deze vervaldatum niet in Nederland gekeurd te worden.

Legitimeren
Bij het onderzoek moet u zich legitimeren. Meer informatie over legitimatie vindt u in het artikel Legitimeren

Afhandeling bij Belastingdienst
Na het onderzoek door de RDW kunt u de belastingzaken afhandelen op het belastingkantoor dat in ieder RDW-keuringsstation is gehuisvest. Dit betreft de BPM en eventuele invoerrechten.
Na het akkoord van de Belastingdienst ontvangt u van de RDW het kentekenbewijs per post.



  • 2012 2013
    Voertuigbewijs deel 1a € 38,00 € 39,00
    Tenaamstellingsbewijs deel 1b € 9,25 € 9,70
    Inschrijving voertuig € 53,00 € 55,00
    Vrijwillige APK bij invoer auto uit EU/EVA € 31,00 € 32,00



  • Let wel, dit geldt voor auto's die je in NL op de openbare weg zou willen hebben. Voor een racer gelden andere regels. Zo hoeft een racewagen geen APK, kenteken, verzekering etc. te hebben. Dat moeten de 'road-legals' wel.
    Laatst bewerkt 11 jaren 2 maanden geleden door SRAD-666.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Lees meer
    11 jaren 2 maanden geleden - 11 jaren 2 maanden geleden #87933 door OR_Sven
    Beantwoord door OR_Sven in topic Auto importeren uit Japan
    Even ter verduidelijking.

    Sprak enkel over invoerkosten.

    Uiteraard moet je je wagen nog inschrijven, en dat is hier in België een hele lap!

    Hou je even vast... het heeft mij zo maar eventjes 1530 € gekost aan BIV. Maar dat is ook wanneer we hier een nieuwe wagen kopen hoor. Als ik hier bedragen van nog geen 50 € zie staan moet ik toch wel even slikken. 50 € verdien je op een dag, 1500 € Sommigen hebben dit niet op een maand :sick:
    Komt er dan ook nog eens bij dat ik jaarlijks 640 @ verkeerdbelasting moet betalen... :dry:

    Het invoeren op zich is niet zo duur, maar laten we ons geen watten voor de ogen houden....auto's kosten geld, VEEL geld. En zeker wanneer het een sportbakje is!
    Dus zorg dat je alles uitgeteld hebt en alles 2 maal bekeken hebt zodat je niet voor verassingen komt te staan.

    Ik ken wel enkelingen die 100% voor hun wagen gaan werken, en gaan nagel hebben om aan het gat te krabben. Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

    Edit: Ik denk er net aan dat er in Duitsland een importeur van japanse auto's is. Van MR-2 tot skylines

    klicky
    Laatst bewerkt 11 jaren 2 maanden geleden door OR_Sven.

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Lees meer
    11 jaren 2 maanden geleden #87935 door Qwaribo
    Beantwoord door Qwaribo in topic Auto importeren uit Japan

    Even ter verduidelijking.

    Het invoeren op zich is niet zo duur, maar laten we ons geen watten voor de ogen houden....auto's kosten geld, VEEL geld. En zeker wanneer het een sportbakje is!
    Dus zorg dat je alles uitgeteld hebt en alles 2 maal bekeken hebt zodat je niet voor verassingen komt te staan.


    Autorijden begint niet voor niets met AU.... :silly:

    Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

    Lees meer