logitech logoNog voordat hij in de winkels lag, kregen we van Logitech de beschikking over de nieuwe Logitech G27 Racing Wheel. Tijd voor een test en een review dachten we dus.
De Logitech G27 Racing Wheel is eigenlijk een verbeterde versie van de al zo goede G25 waar we eerder al een review over schreven.
Het is dus niet een compleet nieuw stuurwiel, maar een verbetering van het oude.
De "oude" was al zo goed, kan het dan nog beter?


 
 
Inhoudoud_en_nieuw_2
 
G27
Wat is er allemaal aangepast? Zou het stuurtje nog beter zijn dan zijn voorganger?
Wij hebben dat voor jullie uitgezocht!
 
Stuurwiel
Het stuurwiel, is buiten dat hij iets gewijzigd is van vorm, voorzien van zes knopjes in plaats van 2 op de G25, op het stuur (zie foto). Ieder knopje zou een eigen functie geprogrammeerd kunnen krijgen. Het stuurwiel is iets dikker geworden en is nog steeds voorzien van een mooi gestikt leder. Doordat het stuur iets dikker is geworden ligt het nog lekkerder in de hand.
Op het stuur is een rijtje led-verlichting aangebracht. Deze led's geven met verschillende logitech_g27_2kleurtjes aan wanneer je schakelpunt is gearriveerd.
De flippers achter het stuur zijn iets afgerond, bij de G25 hadden deze wat scherpe kantjes.
 
Het belangrijkste nieuws aan het stuur is echter niet te zien, maar wel te horen en te voelen. De force-feedback is namelijk veranderd. In plaats van rechte vertanding wordt er een systeem gebruikt met schuine vertandingen. Dit zorgt ervoor dat het stuur heel stil en soepel is en dat de krachten vloeiend worden overgedragen.
Dit zorgt voor een hele goede feel en loep zuivere en scherpe besturing, waarbij alles wat de auto doet, terug wordt vertaald in het stuur. Je kunt dus nog beter anticiperen op wat de auto gaat doen.
 
Pedalenset
logitech_g27De pedalenset is vrijwel het zelfde als die van de G25 op een ding na. De pedalen zijn beter af te stellen en staan iets dichter op elkaar, waardoor de heel-toe techniek beter is uit te voeren.
Voor de mensen die niet weten wat dit is, dit is een techniek waarbij de rechtervoet de rem bediend en tegelijkertijd het gaspedaal om tussengas te geven bij het terugschakelen.
 
Schakelpook
De schakel pook is bovenhuids en onderhuids aangepakt. De draaiknop om handmatig van semi-automatisch naar handgeschakeld te gaan is weg. Dit gebeurd enkel nog digitaal. Verder is de pook bediening strakker geworden. Hij schakelt tref zeker en laat zich makkelijk bedienen. Verder is de button-layout hetzelfde gebleven (check hiervoor review G25).
Net als bij de G25 moet je op het bovenste ronde knopje drukken om op handschakelen met gebruik van koppeling over te gaan.
shifters 
 
Gran Turismo 5 Prologue
Er is ook een maar. En het is een hele grote MAAR. Gran Turismo 5 Prologue was niet ingericht op de G25. De G25 leek qua configuratie erg op die van de Driving Force Pro, waardoor hij prima in te stellen was.
GT5_logoDe G27 is echter a different kind of cookie. Omdat hij niet meer handmatig naar semi-automaat terug te zetten is, moet je handschakelen en zijn de flippers dus niet te gebruiken.
Ook de led's werken niet met Prologue.
De vraag is of dit wel in Gran Turismo 5 zo is. Dit ligt uiteraard in de lijn der verwachting, maar dit is nog niet officieel bevestigd aan ons.
 
Kort gezegd is Gran Turismo 5 Prologue niet toereikend aan de G27. Je kunt dus alleen handschakelen, zonder koppeling of met koppeling.
 
GT5
In GT5 zijn geen aanpassingen nodig en hoeft er ook niet meer op het driehoekje gedrukt te worden om van sequentieel schakelen over te gaan naar met koppeling schakelen. Met een druk op het koppelingspedaal schakel je zo over van sequentieel schakelen naar handschakelen. Alles werkt alsof het ervoor gemaakt is. Tevens is de G27 volledig te configureren in het Opties menu. Ook de Led's werken in GT5 prima.
 
Conclusie
De Logitech G27 Racning Wheel is net als de G25 een must have voor de "hardcore" racesimulant. Hij stuurt nog preciezer, geeft fantastische feedback en het voelt allemaal strakker, nieuwer en degelijker aan dan de G25.
Gootste nadeel is dat hij niet volledig werkt bij Gran Turismo 5 Prologue en nog niet bekend is of hij dat wel doet bij Gran Turismo 5.
Ook een nadeel is de prijs. Hij zou rond de 350,- euro gaan kosten.
Score
 

8,9
 
 
Onderwerp
Score
Opmerking
 
Duurzaamheid
9
Het metaal op de meest slijtgevoelige plekken en het lederen stuurwiel zorgen voor een optimale duurzaamheid. Het karkas en de rest zijn van plastic, wat altijd wat gevoeliger is.
 
Design
8
Het stuur is eenvoudig en simpel, maar verbeterd ten opzichte van de G25. De pedalen zien er gelikt uit. De shifter voelt stabiel en tref zeker aan.
 
Performance
9,5
Zeer nauwkeurige en goede force feedback, snel en sterk. Stuurt heel precies en is snel in tegenstuur bewegingen, zonder dat de force feedback in de weg zit. Nog beter dan de G25!
 
Gebruiksgemak
9
Heel simpel in elkaar te zetten, wel wat veel draden en even wat verzinnen voor die grote voetplaat van de pedalen set en waar je de schakel kast plaatst. Jammer dat de led’s en flippers niet werkte bij Gran Turismo 5 Prologue.

 
Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen op deze review, dan kan je deze hier op het forum kwijt.

Login om te antwoorden