P1000664Voor onze eerste review hebben we meteen een top product in handen gekregen. De Porsche 911 Turbo Wheel (PTW) van Fanatec. Voor deze gelegenheid hebben we op locatie de PWT kunnen testen en vergelijken. We zijn afgereisd naar de importeur van Porsche om het stuurtje mooi in beeld te krijgen, te testen, en te vergelijken met het echte stuurtje uit de Porsche 911 Turbo. Kort gezegd maakt de PTW een erg goede indruk, functioneel afgewerkt, goeie force feedback en support. Kortom een uitstekende stuur om mee te racen, op één klein probleem na...

 
 

Inhoudsopgave
pwt_presentatieUitpakken
Inhoud
Kenmerken
Configuratie
Gran Turismo 5 Prologue
Looks
Conclusie
Score

Het merk Fanatec is nog niet erg bekend binnen de game markt, ze leveren eigenlijk alleen gamegear en zijn nog maar een paar jaar actief. De producten die ze leveren zijn voornamelijk stuurtjes, door het exclusieve contract met Porsche leveren ze hoogwaardige stuurwielen voor zowel de consoles als de PC.

Uitpakken
DSC00872De PWT was helemaal in stijl van verpakt, geen reclame foto's van het stuur maar alleen het logo. Met leuke statements op de openklappende flappen van de doos werd al meteen duidelijk dat je temaken hebt met een exclusief product.

Bovenste flap: Take a deep breath...
Tweede: Relax...
Derde: Not yet!
Vierde: GO GO GO!

Inhoud
• Stuur.
• Twee gearshifters, een H-patroon en een sequentieel.
• Twee lapwings voor als je het stuur op schoot wilt houden.
• Twee stalen stangen om een gearshifter op te zetten.
• Pedalen.
• Twee ps/2-male to ps/2-male snoertjes, een korte en een lange.
• Vier AA-batterijen voor de pedalen.
• Power supply voor stuur.
• Wireless USB-dongle.
• USB-stick of cd-rom met handleiding driver (hangt van gekochte versie af).
• Drill template om stuur vast te schroeven op een playseat.

Porsche911TurboWheel_003Porsche911TurboWheel_013Porsche911TurboWheel_012_1Porsche911TurboWheel_017Porsche911TurboWheel_002

Uit de doos van de PWT komen vele extra's om de mogelijkheden tot gebruik zo breed mogelijk tot houden. De zogenoemde Lap Flaps, zijn er voor om het stuurtje op je benen zetten. De bevestiging aan een bureau of plank is gemakkelijk mogelijk door de clamp die erop zit. Door deze clamp te verwijderen is het mogelijk om gebruik te maken van de schroefgaten in het stuur, middels het plateau van de wheelstand is deze snel vastgeschroefd. Ook bijgeleverd is een boor template voor degene die thuis een playseat hebben. De twee stalen stangen kunnen in het stuur worden geschoven om daarop de shifters te kunnen plaatsen. De ps/2 kabels moet worden gebruikt om de shifter aan het stuur te koppelen. De andere ps/2 kabel kan worden gebruik om de pedalen te verbinden met het stuur, hiervoor kunnen ook de meegeleverde batterijen worden gebruikt.

Porsche911TurboWheel_011Kenmerken
• Porsche Design
• Draadloze verbinding met PS3 / PC / XBOX360
• Draadloze pedalen.
• Écht leer.
• Sterke force-feedbackmotor.
• Sequentiële en H-shifter aanwezig.
• Stuureigenschappen aanpassen op displaystuur

Wat als eerste opvalt is natuurlijk het Porsche logo. De kleuren en stijl van het stuurtje zijn geheel aan het merk Porsche onderhevig wat ik persoonlijk echt een sterk punt vind van dit stuurtje. Het stuur is met leer afgewerkt, wat het dus echt nieuw laat ruiken. Wel opvallend is dat het leer op de plaats waar de handen zich bevinden gestikt is. Hierdoor leg je je duimen precies op de gestikte naad, het is een klein puntje wat verder voor mij geen irritaties heeft opgeleverd. Ook niet bij langere sessies. De knoppen op de stuur voelen als plastic aan, dit is duidelijk een verbeterpunt. Het middengedeelte is ook van plastic gemaakt even als de schakel flippers achterop het stuur. De pedalen zien er op het eerste gezicht best goedkoop uit, vooral doordat ze geheel plastic zijn. De pedalen hebben alle 3 een ander druk nodig om ingedrukt te worden. Zo is het gaspedaal erg licht, de rem zwaar en de koppeling er tussenin. Deze pedalen worden standaard meegeleverd, de ClubSport editie van het stuur kenmerkt zich door stalen pedalen en schakel flippers. Kenmerkend van dit stuur is wel de grootte, iets groter dan een G25. Dit komt ten goede van de realiteit van een stuurwiel.


Configuratie
Eenmaal alles te hebben aangesloten (draadloos kan doormiddel van de bijgeleverde batterijen) gaat hij onmiddellijk aan als de stroom erop komt. Hierdoor valt meteen op dat er geen aan/uit schakelaar op het stuur zit. Bij het aanzetten draait het stuur meteen 900o en lichten er cijfertjes op de knopjes op. Deze cijfertjes kunnen ook worden omgezet naar de Playstation knoppen, waarna de representatieve Playstation knoppen verschijnen en rood kleuren. Hierdoor krijg je echt al de bevestiging dat dit stuurtje compatible is met de Playstation 3. Door eerst even naar de website van Fanatec te gaan is het duidelijk dat er eerst een firmware update gedaan moet worden om het stuur met GT5P te laten werken. Met het bijgevoegde stappenplan is dit snel gedaan. Wat nog niet op de website staat is dat na de update in december 2008 het stuurtje niet meer ingame werkt. Je kan het stuur nog wel in de menu's gebruiken van GT5P maar zodra je een race start zal het stuur niet reageren. Dit is op te lossen door het jaartal van je de Playstation 3 voor die van de update te zetten. Dit is een leuke tijdelijke oplossing maar waardeloos als je dit stuurtje wilt gebruiken voor onze cups! Duidelijk is dat dit aan Sony / GT5p ligt, hopelijk is dit probleem verholpen in Gran Turismo 5 of bij een volgende update van GT5p.

Porsche911TurboWheel_021

Op het stuur zelf is een klein display aanwezig, daar kan je verschillende instellingen in opslaan onder een aantal slots. Zo kun je de mate van Stuurhoek (180 o, 360 o, 900 o), Force Feedback(0%, 33%, 66%, 100%), Vibratie(0%, 33%, 66%, 100%) instellen. Deze instellingen kun je in een aantal slots opslaan zodat je snel per game de juiste instellingen kan opvragen. De toevoeging van de vibraties lijkt een beetje overbodig. Deze werkt namelijk niet als de dualshock bij het nemen van bijv. curbstones maar het stuur vibreert bij het gas geven. Deze optie vind ik echt overbodig, het vibreren van het stuur is leuk als het via de game aangestuurd zou worden.


Gran Turismo 5 Prologue
Eenmaal alles ingesteld te hebben kan het racen beginnen. Alle instellingen eerst op ongeveer 33% ingesteld (force feedback + vribratie). Al snel is duidelijk dat dit om een sterk stuurtje gaat, de force feedback is duidelijk te voelen en voelt zeer realistisch aan. Het stuur reageert snel en accuraat. Er lijkt geen verlies te zijn door de draadloze transmissie. Ook maakt het stuur weinig geluid, het geluid dat gemaakt word is het bewegen van het stuurkolom wat niet erg hard is. Het valt eigenlijk na een paar minuten racen al niet eens meer op. De pedalen voelen ook als plastic aan bij de voeten maar zijn wel erg accuraat en functioneren goed in GT5p. Het gewicht van de pedalen is eigenlijk veelte licht waardoor deze continue kan wegglijden, het is daarom zaak om iets achter de pedalen te hebben om dit te voorkomen.

PorscheTurbo911_17

Door alle instellingen op 100% te zetten (force feedback en vribratie en alles op 10 ingame) laat de kracht van het stuurtje duidelijk zien. Er moet nu echt inspanning worden geleverd om de auto op het circuit te houden, dit levert in combinatie met het leer op het stuur al zweethandjes op! Maar na een paar minuten racen en arm spier training begint het stuur een steeds sterker wordend ratelend geluid te maken. Dit geluid is na een minuut zelf zo hard dat ik er maar snel me gestopt ben om verdere schade te voorkomen. Na communicatie met Fanatec lijkt het erop dat de koelings fan waarschijnlijk iets scheef zit en de temperatuursensor niet goed werkt. Meteen even contact opgenomen met Fanatec om de klantenservice te testen. Na een paar uur al een reactie:

Porsche_911Turbo_Detail_01"It seems that the temperature sensor which controls the fans and shuts the
motor off is not working correctly as the shut down does only account under
extreme hot conditions after several hours of gameplay.

A normal user would get a replacement wheel. As far as I know we only had 2
or 3 cases so far.

Best regards"

Het is dus een paar keer voorgekomen, de PWT zal meteen worden vervangen als dit voorkomt. Daarmee kan de service die Fanatec biedt goed te noemen zijn.

Het schakelen kan op 3 verschillende manieren. Op het stuur met semiflippers, pookje sequentieel en een H patroon pookje. Alle zijn compatible met GT5P. De flippers op het stuur zijn klein en helemaal geïntegreerd in het stuur, hierdoor lijken ze meer op knoppen dan op flippers. Mede door de klik die je voelt bij het schakelen voelen ze prima aan. Door twee staven door het stuur heen te steken kan aan de zijkant van het stuur een pookje worden vastgemaakt. Deze zal met het stuur moeten worden verbonden via een draadje om de signalen door te geven. De staven kunnen worden vastgedraaid maar er blijft altijd een beetje speling over. Mede door het stroeve schakelen zit er nog wel wat beweging in. De stroefheid van het schakelen lijkt juist echt op een echte auto, bij de G25 is dit bijvoorbeeld heel anders waar men gemakkelijk een versnelling in klikt. Voor het afsluiten van GT5p heb je wel weer een PS controller nodig, helaas bezit het stuurtje geen PS knop waarmee het spel en het systeem uitgezet kan worden.

Looks
pwt_vergelijkingDe looks van de PWT zijn echt goed, je ziet meteen dat je te maken hebt met een stuur van hoge kwaliteit. Helaas komt hangt daar ook een prijskaartje aan. Voor de gelegenheid zijn we afgereisd naar Porsche Nederland om het stuurtje te vergelijken met het echte stuur uit de Porsche 911 Turbo. Het stuurtje toont gelijkenissen, de Fanatec Porsche GT3 wheel lijkt meer op de echte porsche stuurtjes. Het mooiste detail vind ik toch wel het displaytje boven op het stuur. Deze bestaat in het echt ook alleen is hij dan iets verder naar achteren te vinden bij de klokjes. Ook goed om te zien is de grootte van stuur, deze is nog altijd kleiner dan in de echte versie van de Porsche.

Conclusie
Compleet stuur dat zeer goed aanvoelt. Hopelijk focust PolyPhony Digital zich niet alleen maar op de Logitech stuurtjes want de PWT is er eentje van een hoge kwaliteit. De kwaliteit van het rijden is hoog, precies en erg prettig om mee te rijden. Door de draadloze feauture zijn er weinig kabels die in de weg liggen. Een paar kleine negatieve punten zorgen ervoor dat dit nog net niet het ultieme GT5p stuur is. Het onthouden van de stuurinstellingen en aanpassen op het stuur is een goeie future wat voor mij een meerwaarde geeft met GT5p. Helaas is de prijs ook van een hoge waarde, er zijn nog een paar exemplaren beschikbaar voor hoge prijs van €330,-. Je kan het stuurtje hier bestellen.

Score

8,3

 

Onderwerp Score Opmerking
Duurzaamheid
7 Helaas niet goed kunnen testen. Snel last van slijtplekken zal je niet hebben op het stuur vanwege het leer. Het plastic van de pedalen ziet er daarentegen niet erg duurzaam uit.
Design 8 De looks zijn echt helemaal goed, de verlichting op het stuur is erg tof gemaakt. Ook het display op het stuur heeft wat professioneels. Het plastic maakt deze score niet perfect
Performance 9 Zeer fijne force feedback, voelt accuraat en krachtig. Stuurt precies en snel, ondanks de draadloze verbinding. Nutteloze vribratie functie.
Gebruiksgemak 9 Alles is gemakkelijk in elkaar te zetten, uitgebreide toepassingen zijn mogelijk. De update procedure is prima te doen en een goede ondersteuning vanaf de site van Fanatec. Aanpassen stuurinstellingen via display stuur. Weinig kabels.

Als je nog vragen hebt over dit stuurtje kan je via het forum deze stellen!

Login om te antwoorden