Review T300 GTE

7 jaren 10 maanden geleden #115914 door HF_BobdeBauer
Review T300 GTE werd gestart door HF_BobdeBauer


Eindelijk toch maar eens even tijd maken om mijn review van de T300 te maken.
Allereerst maar even een inleiding over voorgaande sturen.
Ergens rond 2009 begonnen met een 2e hands Logitech G25. Deze heb ik meerdere jaren gehad en vele malen aangepast naar mijn wensen. (pedalen gemod, extra knoppen op het stuur, shifterlights gemaakt, etc)
Veel plezier gehad van dit stuur, vooral omdat het mijn eerste was. Meest gespeelde games waren toen GRID, Shift en GT5, allen op de PS3
Toch kwam er opeens het idee om maar eens verder te kijken in stuurtjesland.
Halverwege 2012 overgestapt naar Fanatec met de GT3rs V2 met de CSR Elite pedals.
Vanaf het begin voelde het even onwennig, het stuur was groter, dikker en zwaarder. Maar voor mijn gevoel wel beter door de beltdrive. Met de G25 kon je niet eens normaal rijden op een recht stuk. Bij de GT3 bleef hij wel mooi recht staan. Voor mijn gevoel had ik meer contact met de (virtuele) weg.
Meest gespeelde games op de PS3 waren GT5 en GT6 en vanaf halverwege 2015 op de PC pCars, AC en een beetje R3E
Tussendoor heb ik ook nog een tijdje de CSR wheel van Fanatec gehad, maar was hier niet heel erg tevreden over tov de GT3, vooral door al het plastic op het stuur wat zeer deed aan mijn handen. Dan voelt het Alcantara leer van de GT3 toch wel wat prettiger aan.
Sinds april dit jaar ben ik overgestapt naar de Thrustmaster T300 GTE.
In eerste instantie had ik een gerefur bished stuur gekocht via een internetwinkel. Dit omdat hij daar de helft goedkoper was en ik er 1 jaar garantie op zou krijgen. Echter had ik hem binnen een dag al weer kapot...
Mailtje gestuurd en een compleet nieuwe toegezonden gekregen, met 2 jaar garantie :)
Maar nu mijn ervaring:
Het was even wennen, het stuurwiel zelf was kleiner (28cm ipv 30cm) en lichter dan de GT3. Waardoor ik in eerste instantie een beetje speelgoedachtig gevoel kreeg. Maar later kwam ik er achter dat het wellicht meer aan de GT3 lag, die gewoon te log en zwaar was. Het lichtere stuur zorgde juist voor snellere reacties. Een aan de achterzijde uitbrekende auto was veel makkelijker op te vangen of zelfs in een gepaste drift te zetten. Bij de GT3 was ik dan al te laat geweest.
De schakelflippers zijn een enorm plusplunt. Die heb ik nog nooit zo fijn gehad. Een goeie voelbare klik.
De FFB vindt ik behoorlijk gedetailleerd. Maar ook krachtig genoeg om je flink aan het werk te zetten.
De buttonlayout vindt ik ook goed op het GTE stuurwiel (andere heb ik niet geprobeerd). Het rubber van het stuurwiel vindt ik wel weer wat minder, kwestie van smaak denk ik. Persoonlijk heb ik liever alcantara. Gelukkig heeft Thrustmaster ook andere losse stuurwielen te koop, dus dat kan op mijn wensen lijstje.
Hoe de T300 is ten opzichte van de Fanatec CSW, zou ik niet weten. Maar voor in de "lagere" prijsklasse vindt ik de T300 een behoorlijk goede stuur. Die mijn inziens de in de zelfde prijsklasse liggende G29 van Logitech met gemak moet kunnen verslaan. Dit omdat de G29 niets meer is dan een G25 IMO
Wat betreft de pedalen, heb ik geen idee. Ik heb ze namelijk nog nieuw in de doos op zolder liggen. Aangezien ik enkel nog op de PC rij, gebruik ik mijn CSR elite pedals nog gewoon. Wel lees ik veel dat de pedalen toch het zwakste punt zijn van de T300.
Volgens sommige is de koeling van het stuur ook een groot probleem. Waarom, weet ik niet. Heb er zelf nog geen problemen mee gehad. Middels de nieuwe firmware heb ik de koeling gewoon standaard aanstaan. Voor mijn vrouw wat lawaaieriger, maar met mijn headset op, hoor ik er niks van ;) Ook komt het geeneens boven de fans van mijn videokaarten uit.

Al met al ben ik zeer tevreden over de T300 en heb nog niet het gevoel gehad dat ik er ook maar iets aan aan hoef te passen. Dus dat zegt voor mij al aardig wat...
Dus zoek je in de betaalbare klasse een goed stuurwiel, vindt ik het zeker een aanrader.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jilt

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • HF_BobdeBauer
  • HF_BobdeBauer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer
7 jaren 10 maanden geleden #115915 door Kevin-R34
Beantwoord door Kevin-R34 in topic Review T300 GTE
Ik heb ook al enkele tijd de T300 Integral. Dat is met het Ferrari alcantara stuur + T3PA pedals. Ik had m eerst gekocht via bol.com en toen ik dat stuur aangesloten had maakte hij constant zo'n heel schel oorverdovende pieptoon. Dit stuur heb ik terug opgestuurd en heb mijn geld terug gekregen. Aangezien ik bol.com niet meer vertrouwde heb ik m opnieuw gekocht bij coolblue voor een paar tientjes meer. Nu werkte wel alles perfect tot na een maand of 4 toen mijn stuur opeens weer een raar geluid begon te maken. Identiek als dit:



Ik heb m meerdere keren uit elkaar gehaald om het zelf proberen op te lossen en gelukkig is dat gelukt. Nu is hij weer prima en ik hoop dat het deze keer wat langer zo blijft. Ik ben zeer tevreden met de T300 kwa gevoel. Als hij het doet is het een geweldig goed stuur maar de betrouwbaarheid laat te wensen over. Ook wat ik links en rechts hoor over andere problemen zoals met de koeling. Ik heb binnen een half jaar al meer problemen gehad dan met de G27 in 4,5 jaar tijd.

Voor wie graag goede wheel settings wilt hebben voor rFactor 2 of iRacing, laat het maar weten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 10 maanden geleden #115922 door Illoeminati
Beantwoord door Illoeminati in topic Review T300 GTE
Net een zeehond dat geluid :d

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer