First Impressions

9 jaren 5 maanden geleden #108167 door Jilt
First Impressions werd gestart door Jilt

iRacing Gplus 1600x900

Ken je de uitdrukking "You never get a second change for a first impression"? Iedereen die hier op GTHQ zit is bezig met Gran Turismo. Maar hoe verhoudt Gran Turismo zich nou ten opzichte van andere race simulatoren? Is Gran Turismo wel goed genoeg om simulator te heten? Zijn dit vragen die jij jezelf ooit wel eens hebt gesteld, lees dan verder. Wij hebben namelijk een aantal race simulatoren voor jullie getest om de eerste indrukken daarvan met jullie te kunnen delen. Een Preview van Assetto Corsa is reeds gemaakt en in dit artikel vertellen we de eerste indrukken van iRacing. Een preview voor Project C.A.R.S. is in de maak, dus blijf het op GTHQ volgen!


 

Randvoorwaarden tests
Alle spellen, dus Gran Turismo 6, iRacing, Assetto Corsa en Project C.A.R.S. zijn onder zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden getest. De scherm resolutie op full HD, geluid op 5.1 surround en sturen met een a-merk Force Feedback stuur met de FFB op 100%.

iRacing
iRacing is een abonnement, een service, waarvoor je maandelijks, drie maandelijks, jaarlijks of twee jaarlijks voor betaald. Hierin zijn regelmatig aanbiedingen, waarbij je drie maanden gratis of een jaar tegen de helft van de prijs een abonnement kan afsluiten en dat is maar goed ook! Je krijgt voor die prijs namelijk het basis pakket, bestaande uit 9 auto's en 11 circuit(s) (layouts). Alle extra content is DLC, waarvoor je ongeveer 15 dollar per circuit en 10 dollar per auto voor betaald. Al met al zou je onder de volledige prijs van alle content voor 1200 dollar aan content kunnen kopen. Dit is echter een utopie en zal niet gebeuren.

Licenties
iRacing werkt namelijk met een licentie systeem. Je begint als een rookie en naar gelang je goede prestaties levert (clean rijdt) verkrijg je punten die je nodig hebt om licenties te halen, D, C, B, A, etc. Iedere licentie opent weer nieuwe klasses. Tevens is er een groot onderscheid te maken in iRacing, namelijk Road en Oval. De road zijn de circuits die we kennen in de diverse FIA klassen auto's en de Ovals betreffen de stockcars, NASCAR auto's en indy auto's. Voor ieder wat wils, maar de ervaring leert dat je in principe kiest voor de een of de ander. Maar weinigen zijn bedreven in beide.

Carriere
Je carriere is geheel online en dat zorgt voor een hoge leer curve, omdat je altijd tegen andere personen strijdt. Dit betekent dat je eerst de auto waarmee je rijdt, je begint met de Mazda MX5 cup, eerst moet leren kennen, vervolgens de circuits voordat je een race aan gaat. Oefenen kun je in je eentje in een test sessie, of online met anderen. Verder heb je TT's waarin je geacht wordt in ieder geval 8 cleane laps neer te zetten, of je kan je kwalificeren voor een race. De kwalificatie is een aantal dagen geldig, waarna je de race in kunt stappen die jij wil, wanneer het jou uitkomt, binnen het bestaan van die serie. Deze veranderd elke week.

Online
De regels online zijn streng. Voor de race heb je een "drivers briefing" met de geldende regels. Indien je in een race contact maakt met een andere auto, jouw schuld of niet, kost dat je punten. Haal je binnen je max aantal punten het einde van de race, dan scoor je punten voor je licentie. Er wordt over het algemeen genomen op een hoog niveau en clean gereden. Het mooie van de kwalificaties is, dat indien de race wordt gesplitst (meer deelnemers dan de game aan kan) je altijd rijdt met mensen die ongeveer dezelfde tijd als jij hebben gewkalificeerd. Het zijn dus eigenlijk altijd spannende en close races.

Gevoel
De Force Feedback, het geluid en de graphics van iRacing zijn dik in orde. Naast Gran Turismo voelt het zelfs vertrouwd aan. De koppelingsbediening is zeer goed, schakelen zuiver. De Force Feedback is niet overdreven, maar geeft heel fijntjes de (virtuele) adhesie tussen de banden en het asfalt door. Het geluid is erg lekker en opzwepend, met plofjes in de uitlaat en het horen van de virtuele versnellingsbak. De graphics zijn mooi en niet overdreven, gewoon strak.

Simulatie
iRacing is een goede simulator. De beleving is intens. Starten vanuit de pits in training, racen vanuit een rollende start achter een pace car en schade rijden is ook echt schade die je voelt en waar je last van hebt, tot zelfs de auto rokend naast de baan staat en opgehaald dient te worden door een takelwagen. Een zeer hoog simulatie gehalte van de echte race wereld dus.
Ook de tijd die je erin moet stoppen is gebaseerd op werkelijkheid. Je moet eerst oefenen, daarna kwalificeren en dan mag je pas racen. Hier gaat veel tijd in zitten. Doe je dit op een avond, ben je er gerust een 3 tot 4 uur mee kwijt voor een race.

Conclusie
Ten opzichte van Gran Turismo 6 zijn er enkel race auto's ter beschikking. Met de vele tracks zit het wel goed, de hoeveelheid auto's staat niet in vergelijking tot Gran Turismo. Waar GT meer een snackable content heeft, is iRacing wel een service waar je echt voor moet gaan zitten, even een race rijden is er niet bij. Na installeren en je eerste instellingen, is iRacing overigens kinderlijk eenvoudig te bedienen, maar je moet er een constante internet verbinding voor hebben. iRacing is namelijk grotendeels webbased.

Voordelen:

  • veel circuits
  • goede weightbalance
  • nauwkeurige FFB beleving
  • goede simulatie
  • mooie graphics en spel beleving

Nadelen:

  • Niet voor tussendoor
  • Vraagt veel vrije tijd
  • Geen straat auto's
  • Het draait om racen en verder niets
  • Geen anoniemiteit (echte naam in display)

NB. iRacing is slechts enkele weken getest, dus mogelijk zitten er onwaarheden in het verhaal of moeten er nuance aangebracht worden, laat dit dan weten via het forum.

 


i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jilt
  • Jilt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_Jilt
Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #108171 door jrsnijder
Beantwoord door jrsnijder in topic First Impressions
Strakke beelden.
I-racing is voor mij gezien de tijd en kosten een NO
Neemt niet weg dat het een goede game is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jilt

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #108190 door SRAD-666
Beantwoord door SRAD-666 in topic First Impressions
Duidelijke review Jilt!
Lijkt me best een gave game, al vind ik het allemaal wel prijzig klinken. in het begin wellicht nog niet, maar als je wat verder komt.... En dat abo wat eraan vast zit. Daar mag je dan ook wel weer wat meer van verwachten natuurlijk.
Hoe zit het daar bijvoorbeeld met storingen en lag in de lounges, of heb ik daar overheen gelezen?
Voor mij wordt het 'm toch niet. Met een laptopje is dat toch niet fijn racen. Daarbij heb ik er ook de tijd niet voor. De 'snackable' (ik hou 'm erin ;) )is meer voor mij bestemd :)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #108191 door Jilt
Beantwoord door Jilt in topic First Impressions
Tnx! Was een groot plezier de review te schrijven.
Voor zover ik gezien heb staat het online gedeelte als een huis. Lag is er, maar stoort niet of nauwelijks.
Mogelijk dat anderen met meer online ervaring die vraag beter kunnen beantwoorden?!

i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SRAD-666

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jilt
  • Jilt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_Jilt
Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #108193 door Djie
Beantwoord door Djie in topic First Impressions
Aantal races gereden in de Mazda klassen, ook schijnt dat een notoire klasse te zijn het gaat er allemaal wel redelijk netjes aan toe. Hoe hoger je komt hoe netter het nog allemaal gaat. Zelf geen lag of andere gekke dingen meegemaakt die de speelervaring parten spelen, dus online zit het echt heel dik in orde.

Maar om gezellig ff snel een paar races te doen met wat bekende is wel erg lastig, tenzij je de portemonnee trekt natuurlijk ;)

Wat me verder opvalt is dat de grip levels laag zijn, zo lijkt het moeilijk dan in het echt... dan vergelijk ik het natuurlijk met mijn BMW :) Soms lijkt het alsof het allemaal nat is qua gevoeligheid en gladheid. Te vergelijken of je alles op sport hard of zelfs comfort medium aan het rijden bent in Gran Turismo taal :) Is opzich niet erg want je traint zo wel je gevoel in de auto etc...

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 5 maanden geleden #108196 door Illoeminati
Beantwoord door Illoeminati in topic First Impressions

Wat me verder opvalt is dat de grip levels laag zijn, zo lijkt het moeilijk dan in het echt... dan vergelijk ik het natuurlijk met mijn BMW :) Soms lijkt het alsof het allemaal nat is qua gevoeligheid en gladheid. Te vergelijken of je alles op sport hard of zelfs comfort medium aan het rijden bent in Gran Turismo taal :) Is opzich niet erg want je traint zo wel je gevoel in de auto etc...

Dat gevoel had ik ook toen ik een tijd terug iRacing probeerde. Soms lijken die dingen te schuiven (mazda of porsche of wat dan ook) wanneer je denk van... serieus, in deze bocht ga je lekker glijden? :o Die dingen opvangen na wat oversteer ging me ook niet af... Kreeg tijdens het rijden met iRacing nooit echt goede feedback/goed gevoel toen ik met verschillende soorten auto's reed. Is misschien iets persoonlijk, want er zijn wel degelijk mensen die helemaal weg zijn van deze game :)
Online gedeelte steekt wel goed in elkaar met de klasses, maar ergens blijft het wel een dure game (alle content etc) De meeste mensen rijden wel netjes, maar ik bleef de idioten overal tegenkomen haha Minder leuk als je netjes wilt rijden om zo sneller omhoog te klimmen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer