Gran Turismo 6 Review

10 jaren 4 maanden geleden #97512 door Jilt
Gran Turismo 6 Review werd gestart door Jilt

20131204145229

Gran Turismo 6
vrijdag 6 devember 2013, Gran Turismo 6 ligt volop in de schappen. Een aantal van jullie heeft vóór de release al de handen weten te leggen op een exemplaar. Wij legden vorige week vrijdag onze handen op een review versie van Gran Turismo 6, zodat we aan de gang konden met een review. Vanaf vandaag mogen we hier vollop over communiceren.
Tijd voor een uitgebreide review van deze real driving simulator voor de Sony PlayStation 3, wij mochten aan de slag met v1.00. Bij de release zou meteen een update voor GT6 beschikbaar komen om de eerste "foutjes" uit Gran Turismo 6 te halen.
Tevens hebben we op het forum aangegeven dat jullie vragen konden stellen die we in de review zouden verwerken. Het grootste gedeelte van de vragen wordt hiermee beantwoord, maar GT6 moet je ook nog een beetje kunnen verrassen.
Klik op lees verder om onze eerste indrukken te lezen van GT6.


 

First thoughts
We zullen het eerlijk toegeven, we waren een beetje sceptisch over GT6. De vraag die ons bezig hield was: Zou GT6 enkel een gestroomlijnde GT5 worden?
Wat kan een mens zich vergissen! GT6 is vanaf het menu af aan helemaal nieuw. Tuurlijk, er zitten veel herkenbare punten in, veel van de auto's kennen we al uit GT5, evenals de circuits.
Toch is er een heel ander gevoel bij Gran Turismo 6 vanaf de meet af.

20131204145151Naam invoeren
Gran Turismo 6 vraagt in het begin je naam in te voeren, voor en achternaam. Het is ons onbekend of dit ook in de online races wordt weergegeven, echter is wel duidelijk dat deze naam hangt aan replay's en ingame zaken.
De naam wordt weergegeven met voorletter en achternaam, maar is via het opties menu (maximaal 3 keer) te veranderen.

Look & Feel
GT6 wordt geinstaleerd bij ieder onderdeel dat je nieuw begint. Hiermee heeft GT6 een enorme vooruitgang geboekt op GT5. Eenmaal geinstalleerd loopt het soepel zonder echt te hoeven wachten. De menu's zien er aantrekkelijk uit, zijn strak vormgegeven, makkelijk te navigeren en heel herkenbaar.
Het menu is in de breedte uitgerold en te bedienen met de richtingstoets of R1 en L1. Bij de review was het online gedeelte zoals de Community, Open Lobby, Snelle race en Seizoensevents nog gesloten, omdat de server nog niet online was gebracht. Hierover later meer.

20131204145222Arcade
In Arcade kan je meteen racen alle circuits en kan je diverse auto's "lenen" of met je favorieten uit je garage racen. Je hebt er een Time Trial, Drift Proef of Race tegen computer gestuurde tegenstanders.
Ook kan je head to head met een split screen als je dat wil.

Online
We hebben de Online modus helaas nog niet kunnen testen, dit was gedurende de review nog niet beschkibaar. Wel is het van belang om te weten dat je eerste een (Nationaal) A licentie dient te halen voordat je online kunt gaan rijden. Voordat je aan de licentietest kan beginnen dien je 20 sterren te verzamelen bij de challenges van Nationaal B. De seizoensevents zitten er nog in maar hebben we niet kunnen testen evenals de open lobby.
Previews van het online gedeelte wijzen op de mogelijkheid om een practice sessie en qualify sessie te kunnen rijden voor een race. Ook zijn er berichten over een community gedeelte die in januari leven wordt ingeblazen, waarbij teams zijn samen te stellen.

Gevoel auto's
Het gevoel van de auto's is vertrouwd maar tegelijk toch even wennen, het is duidelijk aangepast ten opzichte van GT5. De auto's voelen veel beter aan dan bij GT5, er zit meer diepgang in de auto's waardoor je intuitiever kan rijden. Dit komt vooral door force feedback (als je met een stuur rijdt) die je krijgt door je stuur waarbij je de rol in de auto beter voelt. Ook het remmen is aangepast waardoor de auto beter te plaatsen is naar een bocht toe, naar ons idee is het rijden zonder ABS realistischer en zeker een aanrader om te doen. Ook het geluid lijkt luider, heviger en met meer passie, alhoewel het nog wel wat klinisch klinkt en sommige auto's niet het geluid produceren wat ze zouden moeten doen.
Ook het banden gepiep klinkt veel beter zeker met race banden, alsof de banden echter over het asfalt scrubben. De Force Feedback doet wat hij moet doen ten aanzien van lichter worden bij onderstuur en zwaarder bij overstuur. Dat was in GT5 ook al zo, maar het is nu vele malen beter te voelen.

Minder Klinisch
20131204145218Gran Turismo 6 voelt, klinkt en ziet er minder klinisch uit dan zijn voorganger. Het is allemaal wat ruiger, voller en de beleving van snelheid is hoger.
De body rol van de auto's is meer aanwezig dan bij GT5 maar minder dan bij de GT Academy demo, hierdoor "voel" je meer wat de auto doet en is het de kunst de auto beter in balans te houden.
Wij vinden het daardoor makkelijker worden, je krijgt immers meer input, maar niet iedereen zal dat zo ervaren.

Uitdaging (Single Player)
Bij iedere uitdaging in de single player (carriere modus) is er een PP limiet. Er is uitdaging voor iedereen waar jezelf voor kan zorgen, want minder PP is meer uitdaging.
In de missie races lijkt het alsof de AI zich aanpast aan je rijstijl. Zodra je voorbij de AI gestuurde auto bent, haakt hij zich aan je vast en zet druk op je. Dit werd als spannend ervaren en je krijgt het gevoel echt te racen.

Gran Turismo 6 voor vele type gamers aantrekkelijk

  • Verzamelen van auto's is minder moeilijk geworden omdat alles beschikbaar is, evenals de racepakken en helmen. Tijdens de review hebben we geen mogelijkheid gezien om museum kaarten te verzamelen.
  • Fanatieke racers kunnen hun hart ophalen met Gran Turismo 6, de diepgang van de rijstijlauto's, de aankleed mogelijkheden zoals spoilers, velgen etc.., ruime keuze aan circuits (ook GT5 DLC is nu beschikbaar)
  • Minder fanatieke gamers kunnen meteen aan de slag in arcade modus met alle circuits en een breedscala aan auto's
  • De fotografen kunnen weer uren bezig zijn met het krijgen van het perfecte plaatje, de mogelijkheden zijn iets uitgebreider tov van GT5.
  • Fun factor is hoog, de uitdaging kan je zelf bepalen middels PP. Wil je een echte uitdaging kan je aan de slag met de Coffee Breaks.

20131204145230Carriere modus
De carriere modus is uitgebreid en stimulerend. Iedere level is voorzien van diverse races die je moet doorlopen om een volgend niveau vrij te spelen.
Je begint met een auto, de Honda Fitz, die je bij de dealer moet kopen. Hierna krijg je per race credits en sterren. Met een x-aantal sterren speel je een volgende uitdaging of race vrij, waarna je weer meer credits en sterren kunt verzamelen en zo steeds verder het spel in komt.
In de beperkte tijd die we voor deze review hadden, bleek wel dat de carriere modus zeer uitgebreid is, en dat het best een paar avonden aanpoten is om alles vrij te spelen en te winnen.
Ook de licenties (rijbewijzen) zitten weer in GT6, zoals we dit bij eigenlijk alle Gran Turismo's gewend zijn. Bij het vrijspelen van de benodigde sterren, komt een licentie challenge vrij, waarna je de licentie kan gaan behalen.

Zaken die meteen opvielen
Naast de ruigere meer volle feel die Gran Turismo 6 je geeft, zijn er diverse andere zaken die eigenlijk meteen opvielen.
Zo zijn er op diverse circuits vogels in de lucht te zien die overvliegen. Op vrijwel alle circuits is tijd en weer in te stellen. Je kan dus bijna overal in het donker, schemer en/of in de regen rijden.
Bij de finish van een race staat een marshall naast de baan met de finish vlag te zwaaien. De sturen in het optie menu zijn hetzelfde zoals we die kennen vanuit GT5
Er zit een nitro functie verwerkt in GT6, voor 100.000 credits kan je een NOSS tank in je auto plaatsen.
Je kan twee auto's (maximaal) neerzetten op een foto locatie om hier mooie plaatjes mee te schieten.
De toerenteller en snelheidsmeter in de view van de bumper cam zijn in kleur in te stellen.
Je achteruit kun je nu ook, als je stilstaat, bedienen via de flippers en er is een dode hoek verklikker, die aangeeft of er een auto naast je zit die je net niet in je speigels ziet. Dit kan je overigens ook uit zetten.
De standaard auto's zijn strakker weergegeven, maar het interieur is nog steeds een zwarte raamlijst.

20131204145227Conclusie
Ondanks dat Gran Turismo 6 qua auto's en circuits erg lijkt op zijn voorganger, hebben ze bij PolyPhony alles gedaan om Gran Turismo 6 een nieuwe feel en look te geven.
Wat ons betreft zijn ze hierin geslaagd en is GT6 een nieuwe game voor de echte auto en race liefhebber, in het breedste spectrum. 
Wederom is er voor ieder wat wils en zijn er in de single player vele facetten, genres en challenges te spelen en kan je foto's maken op prachtige locaties of van de race die je net hebt gereden.
Het online gedeelte hebben we niet kunnen testen, maar beloven veel goeds voor de nabije toekomst.

Check hier de video's die wij hebben gemaakt van onze eerste ervaringen met Gran Turismo 6. Full HD gameplay!!

Veel plezier met Gran Turismo 6 en we hopen je online te zien bij een van de door ons georganiseerde online races en events.

 

 


i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peetjuhh, bullit100, Martzsie, SRAD-666, Kaarraak

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jilt
  • Jilt's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_Jilt
Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #97710 door WhiteAnimal166
Beantwoord door WhiteAnimal166 in topic Gran Turismo 6 Review
Ben nu wat verder in de game, maar sta nog steeds achter de ervaringen en conclusies die we opgedaan hebben. De feel achter het stuur en met de auto bevalt me prima, wel er achter gekomen dat alleen een beter gevoel me nog niet sneller maakt :D

Opvallend, de oude status overview was naarm ijn idee duidelijker omdat alle info mooi op 1 scherm paste ipv dat je moet scrollen.

"On track I don't fear anyone, but respect everyone"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WhiteAnimal166
  • WhiteAnimal166's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_WhiteAnimal - D2G
Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden - 10 jaren 4 maanden geleden #97721 door Djie
Beantwoord door Djie in topic Gran Turismo 6 Review
Mooi verhaal Jilt, erg duidelijk en kan me er helemaal in vinden. Gisteren in de SLS GT3 gestapt voor een paar rondjes, het geluid onboard/bumper is niet heel denderend. Maar zodra je het camera standpunt achter de auto kiest..... WAUW! Wat een heerlijk motor geluid! Zo'n verschil in camera standpunt!
Laatst bewerkt 10 jaren 4 maanden geleden door Djie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jilt

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #97722 door WhiteAnimal166
Beantwoord door WhiteAnimal166 in topic Gran Turismo 6 Review
Misschien toch een klein onderdeel vh realisme, geluid IN de auto is natuurlijk nooit zoals er buiten. Maar als ze het 'buiten' geluid dus wel voor een aantal auto's zo goed kunnen maken moet het onboard ook echt beter kunnen klinken.

"On track I don't fear anyone, but respect everyone"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WhiteAnimal166
  • WhiteAnimal166's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_WhiteAnimal - D2G
Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #97727 door OR_Sven
Beantwoord door OR_Sven in topic Gran Turismo 6 Review
Gisteren mijn eerste online ervaring.
Hoewel het een hele verbetering is t.o.v. GT5 was het toch wat wennen. De kwalificatie optie is erg knap gevonden. Alleen op het circuit maar toch samen tijden neerzetten.... Geen slipstream poll meer.
Over slipstream gesproken... ook duidelijk minder effect dan in GT5 naar mijn mening. Ook een pluspunt.

Ik ga mij straks of morgen wel eens bezig houden met de knopjes op het stuurtje juist te krijgen. Hopelijk is het toch mogelijk van rembalans toch aan te passen tijdens de race.
Zou heel wat problemen met die Xbow oplossen denk ik... Wow wat was dat een scharminkel om mee te rijden voor de eerste keer :)

Daarna nog een paar rondjes in de Nissan GT-R GT3 gedaan.
Het turn-in dode gevoel is nog groter geworden. Nog iemand die dit zo ervaart? Plus dan zat ik nog eens vast ergens in een bocht op willow springs. Ik schoof over de banking en zat wat te balanceren met de achter wielen in't zand en en voorwielen in de lucht..... :silly:
Mijn online samenvatting....Een hele verbetering met kleine kinderfoutjes zoals die race-lijn die blijft aan springen. Maar een niet zo geslaagde sessie van mezelf. Het verschil tussen offline en online is toch weer groot.

Daarmee is het brugje naar offline gemaakt.
Hoe je de licentie-proeven moet vrij spelen is zeker niet slecht. Hoewel ik graag ook gewoon alle licenties ineens zou willen halen zonder een ander race te hoeven rijden. Het duurt weer even wat langer.
Dat de AI van de tegenstanders beter is geworden.....ik zou zeggen anders maar niet beter. Ze wijken nu af van de ideale lijn. Maar eens achter je en wanneer je zelf er kort achter ze hangt vertragen ze nog steeds erg fel. Ook hoe ze remmen is soms erg overdreven.
Kijk maar naar het fotootje. In een sunday cup wedstrijdje op Grand Valley East ging een Sissan Sunny wel erg hard op de remmen staan. (foutje...??) :laugh:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #97795 door Peetjuhh
Beantwoord door Peetjuhh in topic Gran Turismo 6 Review

Misschien toch een klein onderdeel vh realisme, geluid IN de auto is natuurlijk nooit zoals er buiten. Maar als ze het 'buiten' geluid dus wel voor een aantal auto's zo goed kunnen maken moet het onboard ook echt beter kunnen klinken.


Juist!!

Ik zou haast zeggen, dan maar iets minder realistisch ... maar laat binnenin het geluid van buiten maar horen.
Over het algemeen klinken ze binnen veelal gelijk en is het geluid veel te ... braaf, net stofzuigers.:-)

Jammer vind ik, maar dat kan aan mij liggen of dat ik de instellingen niet goed heb staan, dat het banden gegier en herhalingen, veel luider staan dan je eigen autogeluid.
Als je de volumeknop op 20 hebt staan, om toch enigzins iets aan eigen motorgeluid te horen, staat het volume voor de rest weer vele malen te hard.

Peet

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #97802 door gjors65
Beantwoord door gjors65 in topic Gran Turismo 6 Review

Jammer vind ik, maar dat kan aan mij liggen of dat ik de instellingen niet goed heb staan, dat het banden gegier en herhalingen, veel luider staan dan je eigen autogeluid.
Als je de volumeknop op 20 hebt staan, om toch enigzins iets aan eigen motorgeluid te horen, staat het volume voor de rest weer vele malen te hard.
Peet


Nee hoor, ligt niet aan je instelling, deze afwijking maken ze al 10 jaar, écht geen idee waarom dit zo overdreven moet.
En waarom kunnen we zelf niet uit een geluidspoor kiezen? als ik het geluid van "externview" in een bumperview wil hebben kan dat toch niet zo moeilijk zijn?
Vind het menu en de laadtijden wel een hele verbetering :) .

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #97808 door Peetjuhh
Beantwoord door Peetjuhh in topic Gran Turismo 6 Review

Jammer vind ik, maar dat kan aan mij liggen of dat ik de instellingen niet goed heb staan, dat het banden gegier en herhalingen, veel luider staan dan je eigen autogeluid.
Als je de volumeknop op 20 hebt staan, om toch enigzins iets aan eigen motorgeluid te horen, staat het volume voor de rest weer vele malen te hard.
Peet


Nee hoor, ligt niet aan je instelling, deze afwijking maken ze al 10 jaar, écht geen idee waarom dit zo overdreven moet.
En waarom kunnen we zelf niet uit een geluidspoor kiezen? als ik het geluid van "externview" in een bumperview wil hebben kan dat toch niet zo moeilijk zijn?
Vind het menu en de laadtijden wel een hele verbetering :) .


Gelukkig, dan hou ik er mee op, om dit beter te krijgen:p Inderdaad, overdreven en een min-punt voor GT6.
Eigen geluidsspoor kiezen zou helemaal wat zijn:p

Jahhh, in het begin vond ik het langzaam ...teveel laden van die disk, maar nu er meer op de SSD staat, ben ik er wel blij mee:-)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #97859 door Kaarraak
Beantwoord door Kaarraak in topic Gran Turismo 6 Review
Mooie review Jilt. Op jullie advies ABS uit gezet en dat is inderdaad een stuk leuker. Het aanremmen zonder ABS is in GT6 een stuk vergeeflijker en dan staat mijn rembalans zelfs nog op 5/5. Daarbij, met een goede headset kun je bij te hard remmen duidelijk horen welk wiel blokkeert, waarbij je meestal nog voldoende tijd hebt om te corrigeren. Fantastisch! Weet niet hoe lang ik zonder deze review had genomen voordat ik het eens zonder ABS had geprobeerd. Thx!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #97862 door Peetjuhh
Beantwoord door Peetjuhh in topic Gran Turismo 6 Review

Mooie review Jilt. Op jullie advies ABS uit gezet en dat is inderdaad een stuk leuker. Het aanremmen zonder ABS is in GT6 een stuk vergeeflijker en dan staat mijn rembalans zelfs nog op 5/5. Daarbij, met een goede headset kun je bij te hard remmen duidelijk horen welk wiel blokkeert, waarbij je meestal nog voldoende tijd hebt om te corrigeren. Fantastisch! Weet niet hoe lang ik zonder deze review had genomen voordat ik het eens zonder ABS had geprobeerd. Thx!


Hier ben ik ook mee aan het stoeien geweest, ook om zonder ABS te gaan rijden. Mennnn, dat is wel ff wennen, zeker in het aanremmen naar bochten toe. :laugh: Vergt het afleren van ineens die rem in trappen, en dat zal wel ff duren.

Peet.

BTW ... Een Senna racepak ...500.000 :woohoo: Dan mag je toch aannemen, dat er maar 1 uniek exemplaar is :laugh:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer