Aanpassen versnellingsbak verhoudingen

10 jaren 3 maanden geleden #99827 door zoutjuh
Aanpassen versnellingsbak verhoudingen werd gestart door zoutjuh
Kan iemand mij uitleg geven over het aanpassen van de bak verhoudingen.
In GT5 heb ik wel eens een auto hier en daar geleend voor de time trials etc.. Hiervan waren de bak verhoudingen aangepast. Klopt het dat je dan eerst de totale overbrenging op max moet zetten om vervolgens per versnelling de boel weer terug te schroeven..

Auto's welke op deze manier waren afgesteld gingen altijd als de brandweer, ook met veel donwforce..

Is er iemand die mij de gedachte/ theorie er achter kan uitleggen??

B)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • zoutjuh
  • zoutjuh's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden - 10 jaren 3 maanden geleden #99830 door mrmellow
Beantwoord door mrmellow in topic Aanpassen versnellingsbak verhoudingen
Een goede vraag :silly:

Het afstellen van de bak heeft een hoog abracadabra gehalte :blink:

Moet nog ff nadenken voor een goed 'jip en janneke' voorbeeld, wat ik je wel geven is een linkje naar een guide hoe je je bak het beste af kan stellen ;)
Linkie!


Addon:
Je versnellingsbak in Jip en Janneke taal.... in dit geval hapbare stukken appeltaart :lol:

Totale overbrenging = het bakblik
Topsnelheid = de grootte van de appeltaart
Versnellingen = de punten appeltaart.

Je begrijpt dat het niet logisch/handig/slim is om een klein taartje te bakken in een groot bakblik.
lees: je hebt een bak die max 300 kan... terwijl je de versnellingen instelt op max 150.
Ik kan je alleen niet vertellen hoe het er in de bak eruit ziet als je dit zou doen.... en waarom het beter is om dit niet te doen. Wat wel weten is dat je harder gaat als je dit niet zo zou doen. :pinch: Confusing!
Laatst bewerkt 10 jaren 3 maanden geleden door mrmellow.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: zoutjuh, lampiew

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden - 10 jaren 3 maanden geleden #99832 door Myquandro
Beantwoord door Myquandro in topic Aanpassen versnellingsbak verhoudingen
De aanzet:

Het probleem van de verbrandingsmotor (ICE) is dat deze op snelheid moet zijn om kracht (Nm) te kunnen leveren, hetgeen dat zorgt voor acceleratie, top snelheid, etc. Daarnaast levert een motor zijn kracht niet geleidelijk maar met een piek. Als een motor 0 RPM draait ontwikkelt deze nog geen kracht en kan dus ook niet accelereren, dus gebruiken we een koppeling om ervoor te zorgen dat de motor op toeren is terwijl je de wielen op snelheid brengen, zodat als we een vaste verbinding krijgen (gekoppeld) de motor nog steeds voldoende kracht levert om te accelereren. Daarnaast hebben we versnellingen om de andere tekortkoming van de motor te overkomen, namelijk dat de motor zijn kracht levert met een piek. Door meerdere versnellingen te gebruiken kunnen we vaker profiteren van de maximale kracht van de motor en dus sneller accelereren en hoger snelheden behalen.

De uitleg:

De totale overbrenging tussen de motor en daadwerkelijke snelheid van de auto is een combinatie van wielomtrek, slip, overbrenging differentieel, eind overbrenging versnellingsbak en overbrenging huidige versnelling. De laatste twee kunnen worden gevarieerd en zijn bekend in GT6. De andere factoren zijn niet bekend en kunnen als losse factoren niet worden berekend. De ratio van de huidige versnelling en van de totale overbrenging kunnen met elkaar worden vermenigvuldigd om daarmee tot een totale overbrenging te komen. De snelheid van de ingaande as (zelfde als snelheid motor) gedeelt door de overbrenging is de snelheid van de uitgaande as (deze loopt door naar het differentieel). Het differentieel heeft zelf een reductie factor van tussen de 2,5 en 4 (schatting) en dus moet je de snelheid van de uitgaande as van de versnellingsbak delen door die waarde en dan heb je de rotatie snelheid van de uitgaande as van het differentieel en dus van de wielen. Als je dan de omtrek weet van de wielen kun je een goede schatting maken van de snelheid van de auto in m/s bij een bepaald toerental.
Hoe kleiner de waarde van de huidige versnelling hoe harder de auto gaat bij eenzelfde toerental. Lager waardes (dus langere versnellingen) zorgen dus in theorie voor hogere top snelheden. De keerzijde is dat precies het omgekeerde opgaat voor het koppel. Waar de versnellingsbak ervoor zorgt dat de wielen (in bijna alle omstandigheden) langzamer draaien dan de motor zorgt de bak er ook voor dat de wielen meer koppel hebben dan de motor. Dit heeft tot effect dat hoe langer de versnelling is des te minder koppel de wielen krijgen. Dit beperkt dus het vermogen tot acceleratie. Hier een goede balans in vinden zorgt dus voor de beste prestaties. Korte versnelling om zoveel mogelijk koppel te hebben bij de wielen en lange versnellingen om hoge snelheden te kunnen halen. Hier komt dan vermogen in beeld. Vermogen vergemakkelijkt de vergelijking. Vermogen is een combinatie van koppel en rotatiesnelheid een hogere rotatie snelheid en minder koppel kan het zelfs vermogen opleveren als een lagere rotatie snelheid en meer koppel. Het vermogen bij de wielen is hierdoor dus eigenlijk gelijk aan het vermogen van de motor. Het enige verschil wat er is aan vermogen komt door efficiƫntie verliezen in o.a. de versnellingsbak.
Het gebruik van het vermogen ipv koppel maakt het makkelijker om de bak af te stellen, want de maximale versnelling wordt nu behaald bij maximaal vermogen.

Het afstellen:

Stel de bak zo af dat de topsnelheid van de auto of circuit wordt gehaald als de auto in de laatste versnelling zijn piekvermogen bereikt. De overige versnellingen dienen dan gelijkmatig verdeelt te worden over het gebied tussen geen versnelling en de laatste versnelling. Als er geracet gaat worden kan er voor gekozen worden om de laatste versnelling iets langer te maken om ervoor te zorgen dat er meer voordeel kan worden behaald met slipstreamen.
Ook kan er voor worden gekozen om op bepaalde circuits de laatste versnelling te kort te maken waardoor de auto op het langste rechte stuk in de toerenbegrenzer loopt zodat op overige snelle delen van het circuit in de laatste versnelling meer koppel naar de wielen gaat waardoor daar meer tijd gewonnen lan worden. De overige versnellingen kunnen dan nog zo aangepast worden dat je bijvoorbeeld maximaal vermogen hebt bij het uitkomen van belangrijke bochten.
Laatst bewerkt 10 jaren 3 maanden geleden door Myquandro.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Peetjuhh, zoutjuh, lampiew, Ken Dust

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 3 maanden geleden #99854 door zoutjuh
Beantwoord door zoutjuh in topic Aanpassen versnellingsbak verhoudingen
@mrmellow
@Myquandro

Thanks voor de input! B) Ik zat zelf al wat te rommelen met de verhoudingen, maar dat is het zelfde als een taart bakken zonder recept :side: Het is toch wel nuttig om te weten wat de gedacht achter het afstellen is..

Ik heb zelf al wel is een bepaalde versnelling wat langer gemaakt, zodat ik vol gas een bocht uit kon rijden. Dit betekend dus minder acceleratie vermogen maar ook minder wielspin zodat ik uiteindelijk toch sneller was. (Ik rij met joystick) Al ging het maar om 0.1 tot 0.15 tiende, het scheelt toch weer..:laugh: En dan met name op race afstanden langer dan 5 rondes, je maakt gewoon minder fouten en behaald je winst uit constante rondetijden zonder je banden op te roken..

Thnx mannen!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • zoutjuh
  • zoutjuh's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer