053Eerder reden we in een Cito├źn DS3R, nu kregen we een test drive aangeboden met een BMW Z4 sDrive 35i. Een GT waardige auto en die aanbieding moesten we dus aannemen.
Geen straf overigens, want deze Duitse auto van Bayerische Motoren Werke is een heerlijke auto om mee te rijden, zo kwamen we achter. Dit is tevens een auto die met 80.000,- euro niet meteen bij ons allemaal binnen het bereik ligt, dus sowieso een bijzonderheid.
Speciaal voor al onze GTHQ leden hebben we er meteen maar een verslag of review van gemaakt, compleet met foto's en video.
Klik dus gauw op lees verder om het allemaal te kunnen zien, lezen en beleven.

Vol verwachting

De hele nacht had het pijpenstelen geregend, en de eerste voorspellingen van de dag beloofde niet veel goeds. Dat was geen goed voorteken om in een cabrio te gaan rijden, voorzien van achterwiel aandrijving waar 306 wilde paarden briesend op los gelaten worden.
Ik bedoel, we zijn best wat gewend, maar een auto van 80.000 euro die niet van jezelf is in de rondte te gooien is ook weer zo wat.
Dan hoor ik een donkere roffel van een zescilinder lijnmotor, kijk naar buiten en zie dat de lucht blauw is, met hier en daar een wolkje. Ik stap naar buiten en zie daar de Z4, voorzien van dikke 19" wielen. Wat een heerlijk dik ding om naar te kijken.
De wit leren bekleding op de stoelen staan een beetje protserig, maar het past wel bij de auto. Ik kan niet wachten als mij de sleutels worden overhandigd.

Rijden maar..

Ik stap in en man, wat is dat ding laag. Je zinkt in de auto en kijkt over de lange neus waaronder die 306 briesende paarden liggen te wachten.
Even wennen is het wel, zo laag in die auto. De sleutel is een soort USB-stick die je in een bij passende sleuf steekt. Er is een ronde knop met START / STOP hierop. Dit zal de knop zijn om die paarden in beweging te krijgen.
Ik druk erop en met een heerlijke, maar rustige typische zescilinder roffel komt het motorblok tot leven.
De versnellingsbak is een zeventraps gerobotiseerde versnellingsbak. Voor het gemak zet ik hem op automatisch. Ik rij rustig weg, maar dat opzich is al een uitdaging. Dit ding hangt aan het gas.
Op welk moment je ook, waar dan ook rijdt, als je het gas intrapt, gaat hij. Zelfs op de snelweg is het alsof deze beamer constant roept, "He gast, ik ben er klaar voor, geef me de sporen, ik zal je laten zien wat ik kan, geef gas, nu, nu, nu....!"
Dat is natuurlijk erg verleidelijk, maar in ons kikkerlandje is het niet mogelijk om echt nog heel erg hard te rijden zonder dat je je rijbewijs moet inleveren en een fikse boete moet betalen.

Acceleratie

Het blijft dus bij korte sprints en het gevoel in de bochten. De acceleratie is fenomenaal. 306pk, 400Nm en 1500 kilogram zorgt voor een acceleratie van 0-100 km/uur in 5,2 seconden en haalt een begrensde topsnelheid van 250 km/uur. Dat laatste hebben we niet gehaald, zoals eerder uitgelegd.De besturing is precies en scherp en geeft een goed gevoel en redelijk wat feedback. Doordat je zo diep in de auto zit, zit je stevig in je stoel en lekker omvangen, zodat je bij stevig bochten werk niet het gevoel hebt dat je je vast moet houden.
Met opendak rijden is ook een geweldige ervaring. De uitlaten geven bij het schakelen een soort plof of blerp op het schakelmoment. Dit is een sportauto, zoals die hoort te zijn.

Kwaliteit

Deze auto had ruim 70.000 kilometer op de teller, maar nog steeds voelde de hele auto snaar strak aan. Geen kraakje of piepje, alles functioneert goed. Onder de motorkap was het volledig smetteloos, je kon er vanaf eten zo schoon.Je hoeft met deze auto niet alleen maar hard te rijden. Als je eenmaal gewend bent aan zoveel power en de bediening van het lustige gaspedaal, merk je dat je ook heel beheerst en rustig kunt toeren. Dit is echt een rijders auto, waarmee je rustig naar zuid Frankrijk kan rijden om daar een glas champagne te drinken om hierna ontspanen weer terug te rijden.
Als je het autorijden dan zat bent, dan geef je hem het laatste stuk flink de sporen en ben je zo weer thuis.Al met al was het een leuke ervaring om met deze auto te rijden. Hier wil ik wel vaker mee gestraft worden.

Foto's:

040

032 041

042 044

045 048

Video:

Login om te antwoorden