Review Thrustmaster T500rsHet is alweer een tijd geleden dat we een review hebben mogen doen van racestuur. Dit komt natuurlijk voornamelijk doordat er weinig nieuwe sturen uit zijn gekomen op de markt de laatste tijd. In het hoge segment is er onlangs een nieuwe telg in Thrustmaster familie geboren, de Thrustmaster T500rs. Wat bijzonder aan dit stuur is dat deze het Gran Turismo logo heeft op het stuur hebben we dat niet meer teruggezien in de laatste generatie van de Logitech stuurtjes. Op ons forum is al veel gediscussieerd en zijn tips en tricks uitgewisseld. Dus werd het ook voor ons tijd om dit stuur even vast te houden.

Thrustmaster leverde ons de T500rs helaas nog zonder de H shifter die hopelijk over niet al te lange tijd in de winkels zal liggen. Daarnaast kregen we ook een kopie van “vreemd genoeg” Dirt3 erbij terwijl het hier duidelijk om een Gran Turismo stuur gaat. Klik op lees verder om onze indrukken te lezen!

De setup
Review T500rs Gran Turismo 5 stuurEen mooi pakket is de T500rs zeker te noemen, door de prijs die tussen de € 415,- en €500,- ligt verwachten we ook een compleet stuur. De aanwezige schroefdraad om de unit echt vast te zetten met 2 schroeven of imbussen zijn geen overbodige luxe. Wanneer de forcefeedback zijn werk doet zal je dit stuur ook echt goed vast moeten hebben zitten. Wij hadden alleen de plastic voeten gebruikt die best stevig klemmen maar waar in de hitte van de strijd het stuur begon te kunnen schuiven. De gaten in de T500RS zijn op dezelfde maat van die die standaard in de playseat voorgeboord zijn voor de G25/G27 dus echt goed vastzetten moet geen probleem zijn.

Doordat het stuur redelijk groot is staat dit stuur van nature hoger “op zijn pootjes” en zal dus de positie van sturen iets wennen zijn. Ook de pedalenset is fors, zeker door het rechtopstaande element kan het passen en meten zijn als deze in combinatie met je playseat wilt gaan gebruiken. Bij het platliggende pedalen is de unit 30,4 cm hoog. Bij staande pedalenset 36,5cm. Download hieronder de afmetingen om te zien of deze in jou playseat past.

pdf T500 RS Cockpit Fixations

Soms is het maar hopen dat het stuur werkt met de game die je wilt spelen. Doordat dit stuur een GT logo draagt hoef je je niet druk te maken dat deze niet zou werken met GT5. Mocht je oudere games bezitten dan kan je het stuur in de emulatie modes zetten, dan emuleerd het stuur een DS3 controller zodat je gewoon elke race game kan spelen. Deze modus hebben we niet getest maar staat in het document die je hieronder kunt downloaden verder uitgelegd.

pdf T500 RS PS3 Games Compatibility Mode
Thrustmaster T500rs pedaalset
Pedaal unit
De pedaal unit is lekker zwaar uitgevoerd (ongeveer 7kg), en is bijna geheel van metaal. De dubbele configuratie met hangende / staande pedalen is niet erg geschikt voor het standaard playseat plateau maar is wel een leuke feature om dat echte race gevoel te krijgen. Dan ben je eigenlijk verplicht voor de standaard setting te gaan, omdat de bodem bij hangende pedalen geen bodemplaat heeft (de draait 90graden) maar alleen een buitenrand die qua afmeting groter is dan het pedaalplateau vd playseat en er dus omheen valt. Op een vlakke ondergrond geen probleem, maar bij een playseat niet handig dus.
 
Thrustmaster T500rs pedaalsetDe T500rs wordt geleverd met een zogenaamde real-brake-mod. Deze kan je achter het rempedaal plaatsen waardoor het remmen wat zwaarder aanvoelt, eerste weerstandpunt is 80% en dan kun je nog 20% door-trappen om maximaal te remmen. Totale pedaal uitslag is daarmee wel korter dan wanneer je de mod weglaat. Kwestie van voorkeur of je wil remmen met een harder pedaal en doseren op kracht of extra pedaalslag wil hebben om met meer nauwkeurigheid te kunnen doseren op een zachter pedaal. Dat laatste lijkt het meest op hoe je met de Logitech G serie rijdt. Ook met veer erin is het geen loadcell die progressief zwaarder wordt en te doseren valt zoals in een echte auto. De extra veer weerstand zorgt alleen voor een referentie punt. 

Zoals we al in de intro aangaven is er een onlangs een teaser verschenen van de H-shifter. Naar onze mening had deze voor dit bedrag al meteen bij moeten zitten want nu is de functie van de koppelingspedaal ver te zoeken. Hij voelt goed aan maar hebben deze niet kunnen testen tijdens het racen.
 
Stuurwiel
Thrustmaster T500rs Gran Turismo wheelStuurwil ligt lekker in de hand, een tikkeltje aan de smalle kant bij het omvouwen van de duimen. De knoppen op het stuur zijn vooral goed bruikbaar voor mensen met lange vingers, anders moet je echt even je hand losmaken om ook bij de binnenste knoppen te kunnen. De knoppen zelf zijn helemaal gericht op de PS3, alle knoppen komen overeen met de knoppen die op een DS3 controller te vinden zijn. Met een draaicirkel van 1080°, ook al zal je die niet veel gebruiken (misschien de drifters onder ons?), kan het alle game type aan. De Thrustmaster T500 RS maakt gebruik van H.E.A.R.T HallEffect-technologie: een systeem dat de bewegingen registreert met magnetische sensoren en omzet naar acties in het spel. Dit systeem is erg nauwkeurig en je merkt geen frictie tussen verschillende onderdelen binnen het stuur.

Het force feedback geluid is erg stil, ook bij calibreren geen klik klak geluiden als de begrenzing van de uiterste stuur uitslag wordt bereikt. Kracht van de feedback is hoog, je moet over een aardige spierbundel beschikken als met de instleling ffb 10 kunt schakelen met de komende shifter en met 1 hand blijven sturen. Force feedback is stevig maar wel beheerst, en voelt strak aan en is daarmee stuk beter dan de G25/G27. Duidelijk verschil met de ratel die er nog wel eens uit een Logitech komt vooral als het om hardere effecten gaat.

Er is een duidelijk verschil te voelen tussen gewone curbstones, gekartelde curbs of van die geribbbelde grindplaten langs de baan. Bij hogere waarden van Force Feedback in GT5 (van 6 naar 10) veranderen de eigenschappen van het sturen niet maar zijn alleen de force feedback effecten heftiger. Bij andere sturen merk je dat soms het sturen zelf ook zwaarder gaat alsof de stuurbekrachtiging is uitgezet. Bij de T500rs is dit absoluut niet het geval en is het verschil goed merkbaar.

Paddles T500rsGrootste manco is de vaste paddles achter het stuur. Waar alles aan dit stuur kwaliteit uitstraalt en de force feedback van een andere planeet is, valt het geluid van de paddles bijzonder uit de toon met de speelgoedachtige klik die deze geven bij op- en terugschakelen. Erger is het dat ze niet meebewegen zoals we dat bij alle andere stuurtjes wel gewend zijn. Dit zou met een mod optelossen zijn, daar dan ben je wel je garantie kwijt op een 500 euro kostend stuur. Op het forum is deze mod verder uitgelegd. Daarbij ingedachten houden dat dit stuur nog geen jaar op de markt is en we dus ook niet weten hoe deze zich na 3 jaar intensief gebruik nog staande weet te houden. Logitech is erg goed in nazorg & garantie, van Thrustmaster is dat nog maar de vraag. Wij zouden die garantie niet zomaar opgeven, en daarmee blijft dit grote nadeel aan dit stuur als een paal boven water staan.

T500rs en Rally
In rally mode komt de force feedback van dit stuur nog beter naar voren. Bijna elke kiezel is te voelen. De feedback nuances zijn veel beter. Bij een G25/G27 is het te merken dat FF echt heel hard moet werken, warmte en ratelingen zijn zo aanwezig dat we het maar beter vonden om rally te laten voor wat het is. Deze Thrustmaster kan het veel beter aan, doffe ratel die veel stiller is doet het vermoeden dat je hier uren mee achterelkaar kan sturen. De feedback in Dirt 3 is minder stevig aanwezig en niet zo hard als in Dirt 2 het geval was maar de nuances in de feedback zijn ook hier aanwezig. Na wat configuratie in de Dirt3 kregen we een betere directe sturing uit het stuur maar was het luisteren naar de auto door het stuur een stuk moeilijker dan in GT5. In GT5 krijg je via het stuur veel meer informatie over het gedrag van de auto.

Ultieme test - X10
T500rs Gran Turismo X10Om het stuur echt helemaal tot het uiterste te laten gaan hebben wel alle instellingen (voor zover dat nog niet het geval was) omhoog gedraaid. Force feedback op 10 in GT5, geen stuurbekrachtiging en de instellingen op simulatie. Toen was het tijd om de X10 los te laten op Suzuka en dit stuur echt aan het werk te zetten.  De ervaringen zijn intens zoals dat bij de X10 hoort, door hoge snelheid alle effecten nog eens extra versterkt en is het echt werken om het stuur niet uit de bezwete handen te laten glijden.

Met deze test merk je ook echt het verschil met alle andere sturen die we tot nu toe hebben getest. Waar de Logitechs G25/G27 gaan ratelen en erg heet worden, bij ons tot het punt dat we het maar beter vonden te stoppen voor behoud van onze stuurtjes, kon de T500rs het gemakkelijker aan. Uiteraard hoorde je de koeling actief bezig en werd het stuur ook warm maar was dit aanzienelijk minder dan bij de andere stuurtjes. Met de T500rs konden we gerust nog een paar uurtjes de in de X10 blijven rijden, helaas konden we dat zelf niet aan…

Conclusie
Laten we voorop stellen, het is een prima stuur qua kwaliteit het beste wat er momenteel te verkrijgen is voor de PS3 en GT5. Vooral qua force feedback laat deze alle andere sturen die we eerder hebben gereviewed achter zich. Geen verschillen zijn we tegen gekomen bij de pedalenset als je deze qua kwaliteit naast de G25/G27 zou leggen. Minder zijn de flippers waar uiteindelijk wel aan te wennen is, het zal altijd in het begin een lange tijd nodig zijn om te wennen als je van het ene stuur overstapt op een andere. Desondanks zullen er momenten zijn dat je misgrijpt met de paddles, als je bv bij uitkomen bocht wil shortshiften om de kont vd auo in bedwang te houden of wielspin te beperken. Mogelijkheid is modden of wachten op de extra pook voor de echte mannen die de koppeling gebruiken. Bij wagens die flippers bezitten wil je die ook echt gebruiken.
 
Ben je opzoek naar een nieuw stuur in het hoge segment dan is dit het stuur om te kiezen. Heb je als een G25/G27 dan zien we de noodzaak niet in om deze in te ruilen mede gezien de hoge prijs. De kwaliteit van de sturen zijn alle drie erg hoog waarbij de T500rs wel als beste uit de bus komt. Bij de pedalenset wordt geen merkbaar verschil gehaald tenzij je erg veel waarde hecht aan de optie om de pedalenset te kunnen kantelen. Het grootste struikelblok blijft bij ons de paddles die ondanks dat je er ongetwijfeld aan kan wennen, voor ons toch gedurende de hele middag als frustrerend is ervaren. Het laatste wat je wilt is verkeerd grijpen naar de paddels in het heetste van de strijd. Voor het bedrag van ongeveer €500,- krijg je een goed stuur maar mis je een H-Shifter wat dit stuur compleet zou maken. Het zal nog even wachten zijn op die shifter, gezien de teaser plaatjes zullen we niet teleurgesteld worden!

T500rs H ShifterT500rs H Shifter

Log in to comment