Logitech logoDeze keer werd ons door Logitech de G25 Racing Wheel ter beschikking gesteld om aan de tand te voelen. Velen op deze site hebben vragen over de G25, over welk stuur het beste is, wat de (rij)eigenschappen zijn en dergelijke. Dat is altijd iets om zelf te bepalen, maar mogelijk dat deze review een beetje helpt in de beslissing.
Onze conclusie was in ieder geval enthousiast en heel duidelijk.
Meer weten, lees dan verder.
 
 



Inhoudsopgave 
 
Voorwoord

 
Voorwoord
Door Logitech werd ons deze keer de G25 Racing Wheel aangeleverd om te testen en een review over te schrijven. Onze ervaring, en dus referentie kader, zijn de standaard gamepad (sixaxis en Dual Shock 3) en de Logitech Driving Force Pro. Tevens werd de Fanatec PTW getest, echter kunnen we hiervan nog geen vergelijking mee maken. Mogelijk dat dat nog komt.
 
Inhoud
004De G25 zat verpakt in een vrij zware doos. Eenmaal open zit er een stuurwiel, schakelpook en pedalenset in. Tevens een boekje met cd-rom, voor als je met de PC aan de gang gaat. In ons geval niet relevant, want wij gaan met de PlayStation 3 aan de gang in combinatie met Gran Turismo 5 Prologue.
 
Kenmerken en looks
De reden waarom de doos zo zwaar is, is dat het stuur, pedalen en pook van hoogwaardig materiaal is. Veel metaal op slijt gevoelige plekken en kunststof waar dat minder het geval is. Het stuur is vrij sober, enkel geborsteld staal met twee knopjes en een lederen stuurwiel. De pedalen zijn van een andere wereld. Het is een grote voetplaat met een drietal pedalen.
De pedalen zijn van metaal met een rode drukveer daaronder. Het gaspedaal voelt lekker soepel aan, terwijl het rem en koppelingspedaal veel tegendruk geven.
Het stuur maakt nauwelijks geluid. De schakel pook met omhulsel is voorzien van de rest van de knopjes en een pook, die als sequentieel of dubbele H bak is in te schakelen voor handschakelen.
Verder zitten er vier kabels aan, een voor de stroom voorziening, een voor de pedalen set, een voor de schakel set en een USB kabel.

001006007
 
Installeren
Het installeren was even lastig. We hadden de beschikking over een ouder type PlaySeat (Le Mans). De pedalenset is zo groot, dat deze niet op de voetplaats van de PlaySeat paste.
Uiteindelijk hebben we met vast te plakken klittenband het systeem op de juiste plaats vast weten te krijgen. De versnellingspook hebben we aan een tafeltje vastgemaakt, op ideale afstand van stoel en stuur. Het stuur is op gebruikelijke wijze eenvoudig te bevestigen.
 G25ButtonMap-1
Configuratie
De configuratie is simpel. USB in PlayStation 3 en klaar. De bijgeleverde CD-ROM is voor aansluiting en configuratie op de PC, dus die hebben we voor de PS3 niet nodig! Het stuur reset zich vrijwel geluidloos.
 
Dan is het even wennen, want op de knopjes staan geen afbeeldingen zoals dat bij bijvoorbeeld de pad of de Driving Force GT wel staat.
Van internet vervolgens een buttonlay-out gedownload.
 
 
Gran Turismo 5 Prologue
Het stuur werd uitgebreid getest met Gran Turismo 5 Prologue. Het stuur ligt lekker in de hand en doordat het groter is dan de DFGT en DFP voelt hij natuurlijker aan. Het lederen stuur met stiksels geeft voldoende grip en ligt lekker in de hand. De force feedback is heel nauwkeurig en geeft je veel feedback over de toestand van de auto in verhouding tot het circuit. Ook het verschil van besturing tussen verschillende auto's is erg goed te voelen.
De flippers zitten op precies de juiste plek en laten zich gemakkelijk bedienen.
De pedalen zijn van een hele andere wereld. Doordat je meer tegendruk hebt op de koppeling en rem, kan je veel beter en natuurlijker doseren. Dit komt ten goede aan de ronde tijden!
Gran Turismo 5 Prologue
Dan rijden in Gran Turismo 5 Prologue met koppeling. Allereerst moet je, zodra het sein start gegeven is in een race, het knopje indrukken waar het driehoekje op hoort te staan (bovenste knopje op de schakel bediening). Nu is de koppeling geactiveerd.
De koppeling is eigenlijk een aan- en uitknop. Hij werkt dus niet analoog, zoals gas en rem dat wel doen. Zaak is dus om gas te geven en de koppeling los te knallen. Vloeiend kan dit niet. Tevens is anders dat als je stil staat en geen gas geeft, het motor geluid wegvalt en de toerenteller op 0. Geef je gas, dan geef je gewoon weer gas en loopt de motor kennelijk weer.
Dat zal nog software matig moeten worden aangepast (in Gran Turismo 5) denken we.
Het opschakelen met een auto gaat heerlijk. Zolang je rustig en beheerst schakelt, ben je trefzeker en zitten alle versnellingen in een keer goed. Schakel je te ruig of te snel, dan is te timing niet helemaal top en schakel je gegarandeerd mis. Dat kost tijd.
Het terugschakelen is alleen wat lastiger. Niet qua handelingen, want dat is precies hetzelfde als opschakelen. Terugschakelen moet sneller, althans frequenter elkaar opvolgend dan bij opschakelen. Tevens is het handig en beter als er tussengas gegeven wordt bij terugschakelen. Je spreekt dan over een heel-toe methode. Dit vraagt een behoorlijke vaardigheid en dus oefening. Gelet op de tijd die we hadden, beheersen we dit nog niet.
Maar oefenen is zeker geen straf!
 
GT5
In GT5 zijn geen aanpassingen nodig en hoeft er ook niet meer op het driehoekje gedrukt te worden om van sequentieel schakelen over te gaan naar met koppeling schakelen. Zodra de handbak ter beschikking is (draaiknop) is een druk op het koppelingspedaal voldoende. Tevens is de G25 volledig te configureren in het Opties menu.
 
Conclusie
Het stuur is van zeer goede kwaliteit, voelt heerlijk en natuurgetrouw aan. De force feedback is super precies, je voelt elk hobbeltje in het circuit. Het stuur ligt heerlijk in de hand en de tegendruk is iets minder dan de Driving Force Pro, waardoor hij beter en sneller te bedienen is, vooral bij snelle tegenstuur acties. Je hebt feitelijk dus meer controle over je voertuig!
De pedalen voelen heerlijk aan en het is oersterk!
Het koppelen en schakelen maakt de beleving echt een stuk gaver, maar ook heftiger. Denk niet dat je meteen sneller bent met zo een stuur, het kan, maar het vraagt veel oefening en ook een beetje talent.
 
Kortom een "must have" voor de ‚Äúhardcore" racesimulant.

Score

8,5
 
Onderwerp Score Opmerking
Duurzaamheid 9
Het metaal op de meest slijtgevoelige plekken en het lederen stuurwiel zorgen voor een optimale duurzaamheid. Het karkas en de rest zijn van plastic, wat altijd wat gevoeliger is.
Design 7
Het stuur is eenvoudig en simpel. De pedalen zien er gelikt uit. De pook ziet er goed uit, maar komt fragiel over. Dat is hij overigens niet.
Performance 9
Zeer nauwkeurige en goede force feedback, snel en sterk. Stuurt heel precies en is snel in tegenstuur bewegingen, zonder dat de force feedback in de weg zit.
Gebruiksgemak 9
Heel simpel in elkaar te zetten, wel wat veel draden en even wat verzinnen voor die grote voetplaat van de pedalen set en waar je de schakel kast plaatst.

 
Als je nog vragen hebt, kan je deze via het forum stellen.

Log in to comment