Na een aantal keren uitstellen is het 7 mei 2015 dan toch zover. Project CARS wordt losgelaten op de PC, PS4 en XBone. Een nieuwe generatie race simulator die ook op een aantal platforms verschijnt, welke een goede concurrent zal zijn voor de Gran Turismo series. In hoeverre is Gran Turismo 6 nog te vergelijken met project CARS? Is dat nog wel reeël? Wij hadden de beschikking over een early build van Project Cars om die vraag voor jullie te kunnen beantwoorden. Klik snel op lees meer voor een compleet verslag.
Ontstaan pCARS
In oktober 2011 startte Slightly Mad Studio's (ook de maker van o.a. Need For Speed Shift 2) een crowfunding project via WMD (world of Mass Development), genaamd Project C.A.R.S. (Community Assisted Racing Simulator).
Dit unieke project leverde ruim 3,1 miljoen dollar op voor de onwikkeling van een racesimulator / game. Door mee te doen aan de crowdfunding, kreeg je toegang tot de game, die op dat moment met community input werd ontwikkeld. Wij legde onze handen op een early build (825), om de eerste indrukken te kunnen delen, hier op het forum, voor de op handen zijnde release van 7 mei 2015.
Early build
We hebben diverse builds in handen gehad. Iedere twee weken vond er een serieuze update plaats, waarin merkbare verschillen zaten. Zowel in geluid, als graphics, als handling en FFB. Doordat er opbouwende kritiek werd geleverd op het community forum van WMD, is de game langzamerhand geworden wat de massa ervan wilde. Dat is een knappe prestatie. De build die wij bezaten was zeker nog niet representatief voor het eind product, maar wist wel te imponeren.
Platform
De early builds zijn enkel op de PC beschikbaar geweest. Project CARS komt echter van 7 mei 2015 op de PS4, XBox One, PC en later ook op de Wii-U. Een multiplatform game, maar helaas genoeg niet multiplatform online.
Beeld
Het beeld van pCARS is zeer indrukwekkend, echte EYE Candy en auto porno. Wij hadden onze resolutie zo ingeteld dat deze de kwaliteit van de PS4 zou benaderen. pCARS is echt een next-generation game, waarin de grafische kwaliteit alle huidige en bestaande racegames overtreft. De extra rekenkracht van de nieuwste generatie consoles, de PS4 en XBONE, zullen ten volle benut worden.
Geluid
Het geluid binnen Project CARS is bombastisch te noemen. Het klinkt smeuig, aangezet, stevig en is een genot om naar te luisteren. De schakelmomenten zijn misschien iets te ver aangedikt en soms is alles misschien net TE, maar het dekt de lading van de game en misstaat niet. De geluiden van de motoren van de bolides zijn echter spot-on en klinken zoals gezegd smeuig. De geluidsbeleving is belangrijk in een simulator, dit maakt het voor de auto liefhebber puur en een genot.
FFB
De Force FeedBack is redelijk. Het is zeker beter dan we gewend zijn in Gran Turismo, maar niet zo goed als bijvoorbeeld Assetto Corsa, iRacing of RaceRoom Racing Experience. Wat heel mooi gedaan is, is het gevoel voor onderstuur en overstuur.
Gevoel
Het gevoel van de game is vol te noemen. Doordat het geluid goed is, de graphics meer dan okay, de FFB intenser, levert het hele plaatje van de game een goed gevoel. Je hebt en krijgt honger naar meer. We speelden enkel single player en geen carriere modus in de game. Als de game helemaal klaar is, zal dit vast zorgen voor plezierige virtuele kilometers.
Vier pilaren
Project CARS, zoals in het logo te zien is, heeft een viertal pilaren. Dit betreffen Single mode, Online multiplayer, Carreer mode en Community. Hoe dat precies wordt ingevuld, gaan we beleven zodra de release een feit is.
Carriere Modus
De carriere modus binnen project CARS is wel speciaal. We hebben dit niet getest, maar waar het op neer komt is dat je een contract tekent en dan een race carriere begint, binnen een van de takken van de autosport. Zo kan je voor de open wheels kiezen, je start dan in een Formule Ford kampioenschap, om je naar boven te werken en uiteindelijk in de formule 1 terecht te komen. Of je start een tourwagen klasse, om via GT3 in de LMP le Mans series uit te komen. Uiteraard kan het ook allemaal en zullen er genoeg uitdagingen zijn om je stevig bezig te houden.
Koppeling gebruik
Het koppeling gebruik binnen de game was prima. Beter in feeling dan Gran Turismo, echter minder goed dan bijvoorbeeld Assetto Corsa. Sterker nog, bij AC is bij goed gebruik dit belonend, bij pCars is het verschil niet of nauwelijks merkbaar. Mogelijk had dit te maken met de settings in game, of de early build die we tot onze beschikking hadden.
Complete plaatje
Er is inmiddels heel was discussie over Project CARS. Zo een beetje van "je vindt het of geweldig, of je haat het"-discussie. Nodeloos lijkt ons. Tuurlijk, qua simulatie is het niet zo goed als Assetto Corsa of iRacing, maar het is een volgende generatie race game met zeker een groot simulatie gehalte, wat tevens naar console komt, wat over AC en iRacing niet te zeggen is. Het complete plaatje wat pCARS neerzet is zeker de titel race simulator waard zijn wij van mening.
Moeilijkheidsgraad
pCARS is niet makkelijk. Vooral het gevoel van je gaspedaal is indrukwekkend. Iedere auto heeft z'n eigen karakter, waardoor de ene makkelijker te besturen is dan de ander. Op de grens van hun kunnen worden ze allemaal lastig en wil je echt hard gaan, moet je ook skills ontwikkelen. Het is geen spel voor "arcade gamers" die Drive Club of The Crew fantastisch vinden. Dit gaat echt om wie de snelste rondjes kan draaien zo consequent mogelijk.
Wheel-gate
Mogelijk hebben jullie er al over gelezen, maar er is nogal wat te doen over de stuurwielen die ondersteund worden, of eigenlijk niet worden ondersteund, op de PS4 en de XBONE. Helaas is deze discussie en onduidelijkheid er nog steeds. Het lijkt er in ieder geval op, dat als je momenteel geen Thrustmaster of Fanatec stuur hebt, je geen gebruik kan maken van een stuur op de PS4 of XBONE. Op de website van Project CARS staat dat naar mate de release datum dichterbij komt, er meer sturen zullen worden toegevoegd aan hun support lijstje. Onlangs (23 maart) is er Fanatec aan de lijst toegevoegd. Logitech staat inmiddels op de partner lijst, maar op het moment van schrijven is er nog geen officiele ondersteuning op de PS4 of XBone daarvoor aangekondigd.
Dit is wel een smet voor de game. Naast de aanschaf van bijvoorbeeld een PlayStation 4 (mocht je die nog niet hebben), a 400,- euro, is ook de aanschaf van een redelijk kwalitatief stuurwiel een uitgave van ongeveer 400,- euro erbij.
Project CARS zet je daarmee dik 800,- euro terug. Aan de andere kant, op de PC zijn alle bestaande en nieuwe sturen ondersteund, maar mocht je nog geen PC bezitten die pCARS aan kan, ben je ook ongeveer 800,- euro kwijt.
Verschil met GT6
De verschillen met Gran Turismo 6 zijn groot. Wij vragen ons ook af of je met droge ogen een serieuze vergelijking kunt maken. GT6 draait op de PS3, een toestel van inmiddels sinds 2007 op de markt is en geen vergelijk meer is met de nieuwe generatie computers en console's. Des al niet te min, steekt met kop en schouders het geluid, de graphics, FFB en de game ervaring boven GT6 uit.
Waar Gran Turismo 6 zich vooral focust op "voor ieder wat wils", design en kwantiteit, is pCARS gefocust op de race ervaring. Wij hopen vanuit het forum vele online races te kunnen ondersteunen, organiseren en met elkaar en ervaringen te kunnen delen.
Conclusie
Project C.A.R.S. gaat zeker een heel erg mooi ogende race simulator worden die wij in de community zullen ondersteunen met te organiseren TT's, online races en support. Het is de eerste serieuze race game die naar de next generation consoles komt. Project CARS bediend een breed publiek, met veel verschillende circuits en type auto's. De carriere modus is veel belovend en ook online zal er veel te beleven zijn waarmee onze community zal opbloeien.
Beschikbare series (auto's)
- Straat auto's
- Karts
- Trackday auto's
- Super Sport auto's
- Le Mans prototypes
- GT-series
- Open wheels
Beschikbare locaties (circuits)
- Le Mans
- Laguna Seca
- Donington
- Snetterton
- Azure Coast
- Monaco
- California Highway
- Glencairn
- Bathurst
- Oulton Park
- Road America
- Watkins Glen
- Brands Hatch
- Dubai
- Hockenheim
- Imola
- Monza
- Oscherleben
- Silverstone
- Zolder
- Nurburgring
- Zhuhai (China)
- Chesterfield
- CadwellPark
- Greenwood
- Sakitto
- Summerton
- Spa
- Sonoma Raceway
- BRNO Circuit
- Willow Springs
PC specs
MINIMUM SPEC
CPU – 2.66 GHz Intel Core 2 Quad Q8400, 3.0 GHz AMD Phenom II X4 940
GRAPHICS – nVidia GTX 260, ATI Radeon HD 5770
MEMORY – 4Gb RAM, 1Gb VRAM
RECOMMENDED SPEC
CPU – 3.5 GHz Intel Core i7 3700, 4.0 GHz AMD FX-8350
GRAPHICS – nVidia GT600 series, AMD Radeon HD7000 series
MEMORY – 8Gb RAM, 2Gb VRAM
Beschikbaar voor de PlayStation 4, XBox One, PC en Wii-U
Release datum 7 mei 2015.