Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?

10 jaren 4 maanden geleden - 10 jaren 4 maanden geleden #98173 door OR_Sven
Zoals de meeste weten wel weten heeft de RX-8 een rotatiemotor onder de kap.
Een compacte vermogensbron die doormiddel van 2 excentrische geplaatste driehoeken de “krukas” aandrijft. ( wiki )

In totaal is de motor in de RX-8 2x652 cc groot. En bij de mijne goed voor 192 PK maar het je hebt ook versies goed voor 232 PK. Waar halen ze die extra Pk’s,.. meer toeren. Ik raak de begrenzer bij 8000rpm de zwaardere bij 9000rpm.

Doordat het vermogen een mooi lineair verloop heeft is hij erg voorspelbaar en makkelijk te controleren. Het koppel is zo goed als de hele bandbreedte altijd even laag. Persoonlijk vind ik dit een van de grootste nadelen van de RX-8. Als je rustig rijdt kom je geen meter vooruit. Om toch tijdens het vlotte spitsverkeer je plaats op het linker rij vak op te eisen moet je boven 3500rpm blijven.

Altijd jagen dus bij dit soort motoren. Als je dit doet, altijd wat hogere toeren draaien, dan krijg je ook minder last van stotteren en slijtage. Dat laatste klinkt bedenkelijk maar het is wel degelijk zo dat dit motortje vraagt om te jagen. Door altijd goed door te rijden loopt de temperatuur goed op in het rotorhuis en blijft alles zuiverder waardoor je driehoeken minder slijten. En dus minder vlug compressieverlies begint op te treden. Ik heb zopas mijn compressie nog laten meten en al was het wat gezakt t.o.v. een nieuwe motor, toch was het zo weinig dat het vermogensverlies niet te meten valt.

Als je wat Googled dan zal je vlug vinden dat heel wat Rotary eigenaars na 50 tot 60.000 km al een revisie hebben laten doen. Ik zit ondertussen over de 80.000 km.
Wetende dat ik het niet nog eens 80.000 km extra kan trekken, gaat mijn bakje waarschijnlijk volgend jaar in de zomer aan de kant. En ga ik hem stilletjes aan uit elkaar halen.

Wat gaat er allemaal gebeuren:
Carrosserie
• Alle lakschade bijwerken.
• Misschien laat ik hem wel helemaal wrappen.
• Velgen terug laten bijwerken.
• De voorbumper aanpassen naar een wat agressievere look.
• En alle onderdelen onderaan de wagen ook terug van een likje verf voorzien.
Interieur
• Alles er uit kegelen en de helemaal bekleden met Dynamat zodat het lawaai van de uitlaat minder naar binnenkomt. En dan alles er terug in.
• Bestuurders zetel voorzien van nieuwe kussens en laten overtrekken.
• Nieuwe pedalen.
Motor & aandrijflijn
• Motorrevisie en dan ook onmiddellijk de ECU laten aanpassen (192 PK naar ± 240 PK).
• Turbo + intercooler (240 PK naar > 300 PK).
• Die nieuwe uitlaat steekt nu al. Het spruitstuk zal wel moeten vervangen.
• Sportkoppeling.
• Heel misschien de overbrenging van zijn 4de versnelling verkleinen.
• Nieuwe slipper platen in het differentieel.
• Voor de rest alles wat niet meer heel goed is vervangen of herstellen.
Ophanging + remsysteem
• De standaard ophanging is al erg goed maar hij mag wat lager liggen, dus een nieuwe set rondom.
• Ik hoop het bij de remmen te kunnen pitsen met wat duurdere blokken. Voor en achter is de diameter van de schijven vrij groot. Het gewicht van de RX-8 is nu ook niet zo zwaar.

Zoals jullie kunnen lezen is dit een hele waslijst. Al vind ik dat het toch nog mee valt. Ik ga proberen van zoveel mogelijk zelf te doen omdat ik zelf al langer aan een auto wil werken als hobby. Maar natuurlijk ook om de kosten te sparen. Hier in de buurt woont iemand met een monster RX-7 van rond de 600PK. Hij heeft ook ooit als beginneling zelf zijn motor uit elkaar gedraaid. En heeft ondertussen de techniek en de kennis om de revisie voor mij te doen.

Eens als ik er aan bezig ben dan zal ik wel af en toe wat foto’s posten van “the work in progress”
Laatst bewerkt 10 jaren 4 maanden geleden door OR_Sven.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • OR_Sven
  • OR_Sven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Spammer
Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #98174 door mv1979
Beantwoord door mv1979 in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?
Cool man, net Gran Turismo B) Heb je ook al olie ververst, schijn je heel goedkoop extra pk's voor te krijgen :silly:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #98178 door OR_Sven
Beantwoord door OR_Sven in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?
Elke 5000 km Martijn :silly:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • OR_Sven
  • OR_Sven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Spammer
Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden - 10 jaren 4 maanden geleden #98190 door iAMAGT5FAN
Beantwoord door iAMAGT5FAN in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?

Cool man, net Gran Turismo B) Heb je ook al olie ververst, schijn je heel goedkoop extra pk's voor te krijgen :silly:


Lol! :P

Nou in ieder geval dat is een hele lijst. Het makkelijkste weet ik uit ervaring is de remmen. Het is wel duur en kan soms best irri zijn. Als je het trouwens nooit gedaan hebt zou ik het ECHT NIET ZELF DOEN! :dry:
Er is niks vervelender dan je maat of pa laten zien hoe goed je auto nu rijd en dat je daarna niet meer kan stoppen (oftewel zonder een boom te rakken...)

Ik zou voor dat je overal aan begint eerst ff naar het rolbankje gaan. Kijk eerst maar hoeveel Pk's je echt hebt, der is altijd kans dat je iets kwijt ben, het zijn net sleutels. ;)

Jouw auto heeft dus geen turbo? Dat woord de langste klus. Dat zal je nooit zelf kunnen doen. Daar heb je veel spullen voor nodig. :side:
Sorry voor de reclame trouwens maar als een klein beetje snel wilt zien hoe je het wil doen kijk ff naar dit:

Je zal nog veel meer onderdelen nodig moeten hebben dan alleen de turbo en een interC.
Kijk trouwens ook ff of je plaats heb voor een interC... Hij hoeft echt niet huge te zijn dat is gewoon onzin en zwaar! :pinch: )

Daarna moet je kijken wat voor turbo je wilt. Er zijn heel veel verschillenden soorten en maten.
Als ik jou was adviseer ik je dit typen: Een twin scroll turbo.
Die zijn goed! Ze zijn klein, compact dus niet zwaar en geven best wel veel power voor de mat.
Omdat het twin scroll is zitten er twee roterende blades. (weet ff niet meer hoe dat in het NL heet... :P )
Daardoor elimineer je lag! YOUR WORST ENEMY! :evil:
Daarom zou ik echt niet een grote turbo ergens vandaan toveren. (een 1.3 kan denk ik niet snel zoveel druk opbouwen)
Dit lijkt mij je beste optie aangezien je echt geen lag wilt en een supercharger erbij is te duur en heb je daar zeker geen plaats voor en ok nog heel ingewikkeld te linken met de motor.
Ze kunnen je auto ook nog iets zuiniger maken (maar dat doen allen turbo's bijna.)

Ik zou ook coilovers aanraden. Niet gewone vering. Coilovers kan je mooi zelf echt goed bijstelen voor wat je echt wilt.
(Remember! Weet wat je doet)
KIJK TROUWENS HEEL ERG UIT ALS JE MET JE VERING WERK!

Skip naar 5:20 voor wat ik bedoel... Dit is alleen al met een standaard veer.
Er zit heel veel spanning op die dingen, als je ze los halt van de schokdempers kunnen ze heel hard wegschieten en je heel veel schaden geven!!! :pinch:
Gebruik het juiste materiaal om er aan te werken!

De diff' zou misschien vervangen moeten worden door de complete verandering aan de auto. Vergis je niet, heel veel sport modellen van auto (ds3 en de ds3r bijvoorbeeld) zijn heel anders qua onderdelen. het zijn niet alleen instellingen die anders zijn. ;)

Kijk trouwens ook ff naar je uitlaat. Uitlaten modden of veranderen moet gebeuren naar veranderingen zoals dit. (Dan is het pas nodig en kan het iets extras opleveren. (vooral met Catback exhausts)
Doe ons trouwens allemaal een plezier en doe niet zoals mijn buurman, die alleen een grote pijp heeft geschroefd aan zen civic. Dat werkt niet, en je loopt echt voorschut. Iedereen die een beetje afweet van Automotive engineering weet dat dit niet werkt. :silly:
(en je buren gaan je niet leuk meer vinden. :P )

Hiermee ben je al flink bezig. Ik denk zelf dat je echt best veel PKtjes hebt nu.
Als bonus doe je nu pas je ECU herprogrammeren. (Doe dit AUB niet zelf! Dit is echt niet zo simpel, het risico is echt te groot!)

Je hoeft de carrosserie niet te versterken trouwens met handle bars enzo, je hebt geen caprio, anders add je alleen maar extra gewicht. ;)

Daarna mag je echt alles zelf doen voor de looks. Dat is puur eigen smaak dus kan je daarbij niet helpen. :lol:
Bij wrapen zou ik alleen geen "carbon" doen... Dat is best, nou ja, erg snel te zien dat het fake is... :silly:
Oh! En voor velgen, zou ik niet meer dan 18 inch doen. Te grotten velgen op een kleine wielbasis maakt een auto slomer en als je zoals ik naar andere plekjes gaat zoals Frankrijk bijvoorbeeld, naar de campagne wegen, kan je met meer dan 19'inch snel scheurtjes oplopen en dat wil je niet. (Sport auto's zoals Porsches kunnen wel meer dan 19 omdat het wiel zelf ook een groter oppervlak heeft.)

Succes. ;)

PS: Als trouwens echt een monster wil creëren dat niet meer fijn is om mee te rijden, raad ik je ff naar Water/methanol injectie te kijken. Dat is echt iets ongelofelijk, en beter voor je auto dan NOS. ;)
Trouwens, je hoeft je tijd niet ze verliezen met al die vel gekleurde air intakes en pod filters. Dat geeft echt geen meer PK's.

FYI: Zoals de jongens van MCM zeggen moet je eerst kijken wat mag en wat niet mag. Ik denk dat je de hele auto opnieuw moeten latten checken en registreren maar dat kan ik niet zeker zeggen aangezien ik niet helemaal bekend ben met de Nederlandse wet. Ik weet alleen dat in Frankrijk dit niet mag.
Laatst bewerkt 10 jaren 4 maanden geleden door iAMAGT5FAN.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #98213 door OR_Sven
Beantwoord door OR_Sven in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?
Wowow, wat een reply. Bedankt.

Moet je wel even vertellen dat ik hier nu inderdaad alles plat neerschrijf maar dat er meer denk en op zoek werk achter zit dan gewoon maar wat dromen van..."ik wil mijn auto tunen" :)
Het is ook maar een opsomming van wat het gaat worden en wilde niet in detail treden.
Trouwens het topic was gestart om niet alleen over mijn wagen te spreken.... :)

Ik sprak al van die kerel die van zijn RX-7 een beest heeft gemaakt. Motorisch gaat ongeveer alles door hem gebeure hoor. Maar ik ga zelf in zijn garage ook de schroefjes aandraaien om het zo te stellen.
Hij we precies wat allemaal moet besteld en wat past. Het is immers niet de eerste RX-8 die hij onder handen gaat nemen.

De velgen zijn nu al 18 en die verander ik inderdaad niet. Ze zijn zo mooi :)
Ook een reden waarom ik de remmen niet ga veranderen. Althans de remklauwen blijven dezelfde. Ik denk dat je met makkelijkste werk bedoelt gewoon nieuwe blokken steken??
Want dat doe ik 3 keren per jaar zelf hoor. Dat stelt niets voor. Maar de remklauwen vervangen... :unsure:
Nee daar blijf ik vanaf!

En ik ga niet enkel voor coilovers. Het gaat demping en vering worden. De dempers die er nu zitten zullen ook niet meer reageren alsof ze nieuw zijn. Dus ineens mee vervangen.

En de ECU herprogrammeren doe ik natuurlijk niet zelf. Ik heb een tijdje gelden op het punt gestaan dit te laten doen. Een firma die mij ook motorgarantie aanbood maar me zelf aanrade van eerste revisie en dan meteen update van ECU. Beter voor de motor en beter te tunen.

Carrosserie doet een maat van mij het eindwerk. Maar demonteren en schuren doe ik zelf.
Die wraps... ik weet het nog net. Eerst zien bij een ander.

Maareeuh bedankt voor het advies.

Maar nogmaals genoeg over mijn bakje... waar blijft de rest.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • OR_Sven
  • OR_Sven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Spammer
Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden - 10 jaren 4 maanden geleden #98216 door iAMAGT5FAN
Beantwoord door iAMAGT5FAN in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?

De velgen zijn nu al 18 en die verander ik inderdaad niet. Ze zijn zo mooi :)
Ook een reden waarom ik de remmen niet ga veranderen. Althans de remklauwen blijven dezelfde. Ik denk dat je met makkelijkste werk bedoelt gewoon nieuwe blokken steken??
Want dat doe ik 3 keren per jaar zelf hoor. Dat stelt niets voor. Maar de remklauwen vervangen... :unsure:
Nee daar blijf ik vanaf!
En de ECU herprogrammeren doe ik natuurlijk niet zelf. Ik heb een tijdje gelden op het punt gestaan dit te laten doen. Een firma die mij ook motorgarantie aanbood maar me zelf aanrade van eerste revisie en dan meteen update van ECU. Beter voor de motor en beter te tunen.


Met de remmen bedoelde ik het hele system. Dat is niet super moeilijk, kost alleen wat uren. Had ik gedaan voor het eerst toen ik 12 was op een Mitsu Pajero met men Pa. :)

Tja en voor de ECU, tja. Tegen mij werd altijd verteld dat je het als lasten moet doen. Lijkt mij ook het logiste. Dat doen ze ook in de Fabrieken als laste, het lijkt me eerlijk gezegd een beetje een dure grap om geld van je te pakken. Maar ja, je moet doen wat jij wilt. :laugh:
Laatst bewerkt 10 jaren 4 maanden geleden door iAMAGT5FAN.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #98219 door Jens.
Beantwoord door Jens. in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?
Succes ermee Sven !
Geld teveel zeker :P :laugh: :lol: :silly:

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #98231 door Rikson66
Beantwoord door Rikson66 in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?
Bezint eer ge begint....
De updates die je omschrijft overstijgen de dagwaarde van je auto.
Daarnaast weet ik vanuit de Subaru Club Nederland (waar ook Belgen lid zijn) dat het bij jullie juridisch ook anders in elkaar steekt dan hier.
Als ik jou was zou ik mezelf via internetfora/clubs of kennisen goed inlichten voordat je iets gaat doen.
Motorisch tunen gaat bijv. altijd gepaard met noodzakelijke dingen die je ook moet wijzigen om de boel heel te houden.
En voor je het weet is je zak met geld al leeg ;)
Suc6
De volgende gebruiker (s) zei dank u: giznav

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #98232 door iAMAGT5FAN
Beantwoord door iAMAGT5FAN in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?

En voor je het weet is je zak met geld al leeg ;)
Suc6


Yeps! Een van de redenen dat ik het niet doe. Plus mijn auto is niet interessant genoeg om te tunen.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #98233 door WhiteAnimal166
Beantwoord door WhiteAnimal166 in topic Wat wil/ga ik doe/laten doen aan mijn IRL wagen?
Dat zijn mooie plannen Sven. Moet je dan nog rekening houden met dingen voor de jaarlijkse keuring, want ik hoor dat er in België weinig mag qua tuning en aanpassingen. De kosten zullen idd je dagwaarde overstijgen, is het een optie om je auto als je klaar bent te laten taxeren en tegen die waarde te laten verzekeren?

De rest, laat ik een voorzet doen al is bij mij het hele project zo goed als klaar na 6 jaar steeds een beetje aanpassen. Enige dat ik nog moet afronden is de luchtinlaat. Heb een carbon inlaat gekocht met grotere diameter en F430 gasklephuis alleen werkt deze boven de 5000 toeren niet goed, dan wordt het mengsel ineens te rijk. Tijdelijk rij ik dus weer met de originele onderdelen. Ik heb evt een ander onderdeel op het oog, maar ik wacht even totdaar via een vriend die er nu mee experimenteert, of daar werkelijk rendement uitkomt. En anders zien of ik met de mijne nog wat kan bereiken, evt trompetjes erin laten draaien voor een betere flow.

Deze


of het alternatief


Voor:


Na, zie avatar

"On track I don't fear anyone, but respect everyone"

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • WhiteAnimal166
  • WhiteAnimal166's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • GTHQ_WhiteAnimal - D2G
Lees meer