Versnellingsbak hulp????!?

11 jaren 10 maanden geleden #75881 door basvis99
Versnellingsbak hulp????!? werd gestart door basvis99
Ik heb een vraag of iemand mij kan helpen met het afstellen van de versnellingsbak
Ik snap er niks van!

Ik heb al veel gekeken op internet maar nergens vind ik wat ik snap!

Graag hoor ik van jullie

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • basvis99
  • basvis99's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #75883 door Rikson66
Beantwoord door Rikson66 in topic Re: Versnellingsbak hulp????!?

Ik heb een vraag of iemand mij kan helpen met het afstellen van de versnellingsbak
Ik snap er niks van!

Ik heb al veel gekeken op internet maar nergens vind ik wat ik snap!

Graag hoor ik van jullie


:laugh: Ja,da's een leuke...
Bak afstellingen zijn afhankelijk van hoeveelheid vermogen wat er op losgelaten wordt,welke turbo (laag,midden- en hoge toerentallen) en ook nog eens op welke track je die bak gaat gebruiken.
Dus dat wordt moeilijk om hier zo een antwoord op te geven.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #75901 door basvis99
Beantwoord door basvis99 in topic Re: Versnellingsbak hulp????!?

Ik heb een vraag of iemand mij kan helpen met het afstellen van de versnellingsbak
Ik snap er niks van!

Ik heb al veel gekeken op internet maar nergens vind ik wat ik snap!

Graag hoor ik van jullie


:laugh: Ja,da's een leuke...
Bak afstellingen zijn afhankelijk van hoeveelheid vermogen wat er op losgelaten wordt,welke turbo (laag,midden- en hoge toerentallen) en ook nog eens op welke track je die bak gaat gebruiken.
Dus dat wordt moeilijk om hier zo een antwoord op te geven.


nou kijk ik hoef geen afstelling maar hoe werkt alles en wat doet alles!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

  • basvis99
  • basvis99's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker
Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden - 11 jaren 10 maanden geleden #75903 door Jilt
Beantwoord door Jilt in topic Re: Versnellingsbak hulp????!?
Okay, heb je een paar maanden, dan zal ik je het eens even uitleggen.... :laugh:

Is niet even eenvoudig uit te leggen vrees ik, behalve zoals Rikson dat al gedaan heeft.

In de Tuning 101 staat er een klein stukje over.

ZOnder echt technisch te worden is dit een prima uitleg.

i5 4590 | 16GB | GTX980 | Win10
T300RS Alcantara edition | T3PA | TH8A | GTOmega EVO | Oculus Rift CV1
www.youtube.com/jiltjes
Clean and Fast
Laatst bewerkt 11 jaren 10 maanden geleden door Jilt.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #75909 door ralph2102
Beantwoord door ralph2102 in topic Re: Versnellingsbak hulp????!?
Hallo,

In principe stel je de hoogste vernelling zo af dat die net niet in zn toerenbegrenzer gaat op topsnelheid.
De laagste versnelling stel je af voor de langzaamste bocht op het circuit, je kan dan kiezen of je de 1ste 2de of 3de daarvoor gebruikt.
De tussenliggende versnellingen moeten steeds wat korter worden omdat naarmate de snelheid toeneemt ook de luchtweerstand toeneemt.

Misschien kun je op google eens naar afbeeldingen zoeken van een zaagtanddiagram.
Hier staat misschien ook uitleg bij over de verschillende versnellingsbakvehoudingen.

Veel plezier ermee.

Groeten Ralph
De volgende gebruiker (s) zei dank u: basvis99

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 8 maanden geleden #79832 door Myquandro
Beantwoord door Myquandro in topic Re: Versnellingsbak hulp????!?

In principe stel je de hoogste vernelling zo af dat die net niet in zn toerenbegrenzer gaat op topsnelheid.

Dit klopt, houd er wel rekening mee dat je in een slipstream een hogere top snelheid hebt en in sommige gevallen kan het handig zijn om versnellingsbak korter te zetten dan dat je eigenlijk zou willen omdat je daarmee een betere acceleratie hebt en dus een snellere rondetijd (dit geldt slecht in een paar gevallen en over het algemeen geldt wat Ralph al had genoemt)

De laagste versnelling stel je af voor de langzaamste bocht op het circuit, je kan dan kiezen of je de 1ste 2de of 3de daarvoor gebruikt.

Probeer zo vaak mogelijk de 1e of hooguit 2e versnelling hiervoor te gebruiken omdat je dan meer spelling hebt met je andere versnellingen en zodoende beter kunt afstellen en betere rondetijden kunt krijgen. Echter is het verstandig om ook rekening te houden met de start en pitstops, als de langzaamste bocht op een circuit bijvoorbeeld 125km/h is en je stelt daar de 1e versnelling op af dan heeft de auto meer moeite om weg te komen bij de start en uit de pitstraat.

De tussenliggende versnellingen moeten steeds wat korter worden omdat naarmate de snelheid toeneemt ook de luchtweerstand toeneemt.

Dit klopt niet, sterker nog het zou precies andersom moeten zijn. Hoe hoger de totale overbrengingsverhouding (groter getal), des te meer koppel/vermogen wordt er van de motor overgebracht op de wielen. Wil je dus zoveel mogelijk koppel/vermogen op de wielen loslaten dan zou je de overbrengingsverhouding zo groot mogelijk moeten maken, dit heeft echter tot gevolg dat de snelheid die je in de versnelling kunt behalen omlaag gaat. De reden dat de hoogste versnelling zo'n kleine overbrengingsverhouding heeft is dat daarmee de versnelling langer wordt en je dus een hogere topsnelheid kan behalen. De reden dat je de tussenliggende versnellingen trapsgewijs langer maakt is omdat je dan het verlies aan koppel/vermogen zo lang mogelijk uitstelt en toch kunt blijven accelereren omdat de volgende versnelling nog lang genoeg is.

Tevens is het handig om te weten dat je bij het schakelen momentum verliest en dat je onnodig schakelen dus wilt voorkomen. Als je dus in een auto met 6 versnellingen in de 5e versnelling naar een bocht toe rijdt en 100m voor het rempunt in de toerenbegrenzer loopt, schakel dan niet op maar verleng de 5e versnelling een beetje zodat je niet hoeft te schakelen en zodoende geen momentum verliest.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer